Ο εκπαιδευτικός προτείνεται να ξεκινήσει την εργασία με τους μαθητές του από το συγκεκριμένο δημοσίευμα του Ταγκόπουλου για τον Δραγούμη στον Νουμά. Αφού γίνει η απαραίτητη συζήτηση και νοηματική ανάλυση, αναμένεται να καταλήξουν οι μαθητές πως ο συγγραφέας ασχολείται με το συγκεκριμένο ιστορικό πρόσωπο όχι για τις πολιτικές του ικανότητες ή την ιδεολογία του, αλλά για το γεγονός ότι πρόκειται για έναν άνθρωπο στον οποίο προσβλέπει το κίνημα του δημοτικισμού για την επικράτησή του. Στην συνέχεια προτείνεται οι μαθητές να αναλάβουν διερευνητική δράση με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με υλοποίηση μικρών ερευνητικών σχεδίων με τα οποία οι μαθητές θα μελετούν τις απόψεις και την δράση ορισμένων από τα πρωταγωνιστικά πρόσωπα του δημοτικισμού όπως οι Αλέξανδρος Πάλλης, Αργύρης Εφταλιώτης, Πέτρος Βλαστός, Μανόλης Τριανταφυλλίδης, Αλέξανδρος Δελμούζος, Δημήτριος Γληνό, Φώτος Πολίτης. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με την χρήση της σχολικής βιβλιοθήκης (αν υπάρχει) είτε με αξιοποίηση της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα / Ψηφίδες / Νεοελληνική Λογοτεχνία / Πρόσωπα και θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και με αναζήτηση βάσει του όρου-κλειδί «γλωσσικό ζήτημα». Οι μαθητές αναμένεται να βρουν σημαντικές πληροφορίες για το θέμα, ενώ το ζητούμενο στην συνέχεια είναι η σύνθεσή τους με την μορφή παραδοτέων. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να τους ζητήσει να συνθέσουν το υλικό τους ακολουθώντας προκαθορισμένους άξονες όπως λ.χ. βιογραφίες των πιο σημαντικών δημοτικιστών, συσχετίσεις ιστορικών γεγονότων των αρχών του 20ού αι. με τους σημαντικότερους σταθμούς του γλωσσικού ζητήματος, εντοπισμός κοινών χαρακτηριστικών και διαφορών ανάμεσα στα έργα των δημοτικιστών, επίδραση του δημοτικισμού στην νεοελληνική εκπαίδευση κ.ά.