Πολεμιστης απο τα Σφακια της Κρητης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο απεικονίζει Σφακιανό πολεμιστή με παραδοσιακή φορεσιά και οπλισμό τα τέλη του 16ου αιώνα. Η εικόνα είναι παρμένη από το βιβλίο "Costumes anciens et modernes" ή στον αυθεντικό τίτλο Habiti antichi et moderni di tutto il Mondo" του Cesare Vecellio σε γαλλική επανέκδοση του 1860, όπου παρουσιάζονται σε γκραβούρες παραδοσιακές ή επίσημες ενδυμασίες από όλον τον κόσμο από πολλές εθνικές και κοινωνικές ομάδες. Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί ιστορικό ντοκουμέντο απεικόνισης Σφακιανού πολεμιστή στα τέλη του 16ου αιώνα όπως την αποτύπωσε ο Cesare Vecellio. Ο Vecellio ήταν ζωγράφος και αδελφός του διάσημου ζωγράφου TItian από τη Βενετία. Μέσα από τα έργα του προσπάθησε με εντυπωσιακό τρόπο να παρουσιάσει τη μόδα της εποχής σε πολλές περιοχές και από πολλές εθνικότητες με υπερβολή τονίζοντας το εξωτικό και διαφορετικό ενώ συνέβαλλε πολύ στη δημιουργία της μόδας του τουρκο- μπαρόκ στη Δύση(16ος αιώνας). Η Χώρα των Σφακίων είναι γνωστή ως ένα από τα κέντρα της αντίστασης κατά των δυνάμεων κατοχής Ενετών και Τούρκων. Τα αδιαπέραστα Λευκά Όρη προς τα βόρεια σε συνδυασμό με τις βραχώδεις παραλίες στα νότια βοήθησαν τους ντόπιους να παλέψουν με όλους τους εισβολείς . Η Ανώπολη, ένα χωριό κοντά στη Χώρα Σφακίων, είναι η γενέτειρα ενός από τους πιο φημισμένους Κρήτες επαναστάτες, του Δασκαλογιάννη. Οι Σφακιανοί Κρήτες ήταν φημισμένοι τοξότες από την αρχαιότητα και προκαλούσαν τρόμο και δέος στη Δύση και ειδικά στους Βενετούς. Στο μαθησιακό αντικείμενο απεικονίζεται ένας Σφακιανός τοξότης που πιθανότατα να εργαζόταν και ως μισθοφόρος.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με το μαθησιακό αντικείμενο οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης έρχονται σε επαφή με τις παραδοσιακές κρητικές πολεμικές ενδυμασίες του 16ου αιώνα και τους Κρήτες πολεμιστές της βενετοκρατίας. Οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν σε πρώτο επίπεδο να αναζητήσουν σε ομάδες εικόνες Κρητών πολεμιστών, να αναλύσουν τον οπλισμό τους και αν είναι δυνατό στα πλαίσια της τοπικής Ιστορίας να επισκεφτούν και λαογραφικό μουσείο με παραδοσιακές φορεσιές των Σφακίων και της Κρήτης. Οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν να προχωρήσουν στα πλαίσια της Αισθητικής Αγωγής σε συναισθητική πολυτροπική ανάλυση μέσω φύλλου εργασίας της εικόνας του πολεμιστή και της ενδυμασίας του, προκειμένου να καθορίσουν τα χαρακτηριστικά των Σφακιανών πολεμιστών της εποχής, ειδικότερα το ήθος και τη γενναιότητά τους. Επίσης στα πλαίσια του μαθήματος της Ιστορίας μπορούν να κάνουν διαχρονική Ιστορική σύγκριση των αγώνων των Κρητών μέχρι την απελευθέρωση, απαριθμώντας σημαντική ιστορικά γεγονότα αντίστασης μέχρι και το 2ο Παγκόσμιο πόλεμο και να παρουσιάσουν εικόνες των Κρητών πολεμιστών μέσα στο χρόνο. Τέλος οι μαθητές σε ομάδες μπορούν να αναζητήσουν λογοτεχνικές αναφορές ελληνικές και ξένες σχετικά με τους Κρήτες μαχητές και να τις παρουσιάσουν σε ειδική εκδήλωση στο σχολείο ή στην τάξη.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5612
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Κοινωνική και πολιτική οργάνωση Social and political organizationΚοινωνική και πολιτική οργάνωση
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ