Πορτραιτο του σουλτανου Μουρατ του Γ'
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί πορτραίτο του σουλτάνου Μουράτ του Γ' από ζωγραφιά του εικονογραφημένου βιβλίου του Γερμανού περιηγητή Salomon Swaigger "Ein newe Reiss Beschreibung auss Teutschland nach Constantinopel und Jerusalem" που έγινε το 1608. Ο Salomon Swaigger ήταν φημισμένος περιηγητής της Οθωμανικής αυτοκρατορίας και της Μέσης Ανατολής που οι εντυπώσεις του καταγράφηκαν σε πληθώρα ταξιδιωτικών βιβλίων. Ο Μουράτ Γ΄ (τουρκικά: III. Murad, 4 Ιουλίου 1546 - 16 Ιανουαρίου 1595) ήταν σουλτάνος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας από το 1574 έως το 1595. Γεννήθηκε στις 4 Ιουνίου 1546. Ήταν ο πρώτος γιος του Σουλτάνου Σελίμ Β΄ και της Νουρμπανού Σουλτάν, τον οποίο διαδέχτηκε το 1574. Η εξουσία του υποσκάφτηκε από επιρροές του χαρεμιού του και συγκεκριμένα αρχικά της μητέρας του, Νουρμπανού Σουλτάν και μετέπειτα της συζύγου του Σαφιγιέ Σουλτάν. Ο Μεγάλος Βεζίρης Μεχμέτ Σοκολού, ο οποίος κατείχε το αξίωμα από την εποχή του πατέρα του, τον βοήθησε να κρατήσει την εξουσία, μέχρι που δολοφονήθηκε τον Οκτώβριο του 1579. Η βασιλεία του σημαδεύτηκε επίσης από εκτεταμένους πολέμους με το Ιράν και την Αυστρία, καθώς και από οικονομική και θεσμική παρακμή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με το μαθησιακό αντικείμενο οι μαθητές έρχονται σε επαφή με έναν από τους ηγέτες της Οθωμανικής αυτοκρατορίας στενά συνδεδεμένο με τα πρώτα στάδια της παρακμής της. Σε πρώτο επίπεδο οι μαθητές της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης μέσω έρευνας εργασίας και σε ομάδες μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες για τη ζωή του και τον τρόπο διακυβέρνησης του ως προς τον αντίκτυπό της στο λαό και στους υπόδουλους Έλληνες. Επίση μπορούν να αναζητήσουν και άλλα πορτραίτα του σουλτάνου από διάφορες ηλικίες αλλά και εποχές και να τα συγκρίνουν μεταξύ τους. Οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν στο μάθημα της Ιστορίας αλλά και της Αισθητικής Αγωγής να προβούν σε ενσυναισθητική πολυτροπική ανάλυση του πορτραίτου του ηγέτη και με τη βοήθεια κατάλληλου φύλλου εργασίας δοσμένου από τον εκπαιδευτικό να αναλύσουν το χαρακτήρα και την προσωπικότητά του όπως αυτή αναδεικνύεται από την εικόνα. Το πορτραίτο άλλωστε όπου το απεικονιζόμενο πρόσωπο "κοιτάει κατάματα" τον αναγνώστη θεατή προκαλεί μεγαλύτερο συναισθηματικό δέσιμο μεταξύ τους και οδηγεί ανάλογα με το βαθμό λεπτομέρειας και τροπικότητάς του σε πολυποίκιλα συναισθήματα ταύτισης ή και απομάκρυνσης. Τέλος οι μαθητές της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν να αντιπαραβάλλουν το πορτραίτο του σουλτάνου με τη ζωή και το έργο άλλων προκατόχων ή μεταγενέστερών του ηγετών και να αναλύσουν τον έκλυτο ή μη βίο του καθένα και πως αυτός επηρέασε την κάθε διακυβέρνηση αλλά και ποιές δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν στα διάφορα πολιτεύματα για την αποφυγή διεφθαρμένων κυβερνητών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5613
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζητήματα Εικαστικών Τεχνών Issues of Visual ArtsΖητήματα Εικαστικών Τεχνών
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΟΤΑΜΙΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ