Σπαθαρης Σωτηρης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στη φωτογραφία εικονίζεται ο γνήσιος λαϊκός καλλιτέχνης Σωτήρης Σπαθάρης, καραγκιοζοπαίχτης στο επάγγελμα, ένας από τους καλύτερους. Γεννήθηκε στη Σαντορίνη το 1892, μα μικρός ακόμη μετακόμισε με τον οικογένειά του στο Μεταξουργείο. Είχε κλίση προς το θέατρο. Δάσκαλός του στην τέχνη του Καραγκιόζη ήταν ο Θόδωρος Θεοδωρέλλος, ο καλύτερος μαθητής του Μίμαρου. Ο Σπαθάρης από το 1909 ξεκίνησε συστηματικά να περιοδεύει σε όλη την Ελλάδα. Στο ρεπερτόριό του πρόσθεσε σιγά σιγά πολλά δικά του έργα, που αντλούσαν το θέμα τους από την ελληνική ιστορία και τη σύγχρονη ζωή. Το 1924 ιδρύθηκε το Πανελλήνιο Σωματείο Καραγκιοζοπαιχτών, του οποίου ήταν συνιδρυτής. Χάρη στα απομνημονεύματά του, που κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά το 1960 (και από τις εκδόσεις ΑΓΡΑ με τίτλο "Απομνημονεύματα και η τέχνη του Καραγκιόζη"), αναγνωρίστηκε και το λογοτεχνικό του ταλέντο. Απεβίωσε το Πάσχα του 1973. Ο γιος του Ευγένιος Σπαθάρης, εξ΄ ίσου ταλαντούχος, συνέχισε το έργο του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μέσα από τις παραστάσεις και τα απομνημονεύματα του Σωτήρη Σπαθάρη, ο κόσμος γνώρισε μια σημαντική προσωπικότητα του θεάτρου Σκιών. Στο δεύτερο μέρος του βιβλίου του ο καλλιτέχνης αναφέρεται εκτενώς στον ήρωά του, τον Καραγκιόζη, στην ιστορία, στους χαρακτήρες, στα σκηνικά και σε άλλα στοιχεία αυτού του λαϊκού θεάτρου που, σε εποχές δύσκολες, διασκέδασε και διαπαιδαγώγησε τον κάτοικο του χωριού και της πόλης, μικρούς και μεγάλους. Ο Καραγκιόζης εκφράζει και διακωμωδεί τον πόνο, τη φτώχεια και την δυστυχία, ενώ παράλληλα ελέγχει την εξουσία. Ειρωνεύεται, αυτοσαρκάζεται και συγκινεί, όσο η εκφραστική δεινότητα του κρυμμένου πίσω από τον μπερντέ καλλιτέχνη το επιτρέπει. Προτείνεται η αξιοποίηση του μαθησιακού αντικειμένου στα καλλιτεχνικά μαθήματα, Εικαστικά και Θεατρική αγωγή κυρίως, σε ερευνητικές εργασίες, στη Γλώσσα και στη Λογοτεχνία, στην Ιστορία. Οι αναφορές είναι δυνατόν να επεκταθούν στις φιγούρες και άλλων γνωστών καραγκιοζοπαιχτών, ενώ οι μαθητές, με βάση κείμενα του Σπαθάρη, μπορούν να φτιάξουν φιγούρες και να ανεβάσουν μια δική τους παράσταση Καραγκιόζη.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5677
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
Θεατρική αγωγή Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Θεατρική αγωγή > Θέατρο και άλλες Τέχνες Theater and other forms of ArtΘέατρο και άλλες Τέχνες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ