Υδατογραφια του Κολοκοτρωνη με τη συνοδεια του
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Προέρχεται από το «Λεύκωμα» του Ε. Peytier, μεταξύ του 1829 - 1832. Το πρωτότυπο «Λεύκωμα» ανήκει στον Στέφανο Βαλλιάνο. Περιέχεται σε έκδοση της Εθνικής Τραπέζης της Ελλάδος του 1971. Παρατηρούμε τη θέση που έχει ο ηγέτης στο χώρο, τις βουνοκορυφές, όπου κατεξοχήν έδρασε, αφού ήταν υπέρμαχος της τακτικής του κλεφτοπολέμου κυρίως σε ορεινά περάσματα, ώστε να μπορεί να αντεπεξέρχεται το στράτευμα στην αριθμητική υπεροχή του αντιπάλου. Επίσης, παρατηρούμε τη θέση του σε σχέση με τη συνοδεία του, τη λεπτομερή απόδοση των χαρακτηριστικών του σε αντίθεση με τα παλικάρια του και τα διακριτικά της ενδυμασίας του που δηλώνουν ότι αυτός είναι ο αρχιστράτηγος. Το μαθησιακό αντικείμενο χρησιμοποιείται στη διδασκαλία της Ιστορίας της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 του Δημοτικού ή του Γυμνασίου ή της Νεοελληνικής Γλώσσας Λυκείου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ: Α) Ζητάμε από τους μαθητές να παρατηρήσουν την ακουαρέλα προσεκτικά. Εντοπίζουν το κύριο διακριτικό του αξιώματος του Κολοκοτρώνη που είναι οι επωμίδες ή αλλιώς σπαλέτες με τον λέοντα. Εξάλλου, αυτές τον διαφοροποιούν στις απεικονίσεις του και από τους άλλους αγωνιστές. Στη συνέχεια τους φέρνουμε στην τάξη τα διακριτικά των βαθμών της ιεραρχίας στο στρατό. Τα παρατηρούν. Τέλος, παίζουμε ένα παιχνίδι μνήμης. Ανακαλούν ποιο διακριτικό αντιστοιχεί σε κάθε βαθμό. Β) Αφού εντοπίσουμε τα στοιχεία της στολής του Κολοκοτρώνη (περικεφαλαία, επωμίδες, γιλέκο, θώρακας, φουστανέλα, σελάχι, γιαταγάνι, μπότες), αφηγούμαστε στους μαθητές τι έγινε, όταν ο Κολοκοτρώνης πέθανε στις 4 Φεβρουαρίου 1843: «Όλα τα μαγαζιά και τα εργαστήρια της Αθήνας έκλεισαν και πλήθος κόσμου συνέρεε στο σπίτι του. Οι παλαιοί συναγωνιστές του τον καταφιλούσαν και έκλαιγαν με αναφιλητά. Κηρύχθηκε τριήμερο δημόσιο πένθος. Το νεκρό τον έντυσαν με την στολή του Αντιστράτηγου, του έζωσαν το σπαθί που είχε στην αρχή της επανάστασης, του φόρεσαν τσαρούχια, τον απίθωσαν στο φέρετρο και έβαλαν κάτω από τα πόδια του μία τουρκική σημαία. Στο ένα του πλάγιο έβαλαν τον ασημένιο του θώρακα, ενώ στο άλλο την περικεφαλαία του και τις σπαλέτες-επωμίδες από την υπηρεσία του στα Επτάνησα». Στη συνέχεια επισκεπτόμαστε το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Αθηνών στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής (οδός Σταδίου-πλατεία Κολοκοτρώνη), όπου μεταφέρθηκε η πολεμική εξάρτυση του Κολοκοτρώνη, μετά την εκταφή των οστών από το Α΄ Νεκροταφείο με σκοπό την ανακομιδή τους στην Τρίπολη. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: α) Περιγράφουμε τη στολή του Κολοκοτρώνη και της συνοδείας του και αναζητούμε ετυμολογίες (π.χ. «φέσι»: αντίθετα με ό, τι πιστεύουν οι περισσότεροι το Φέσι δεν είναι Τουρκικής προέλευσης. Η προέλευση του είναι από την πόλη Φες ή Φεζ, αραβ. فاس Fās, του Μαρόκου. Μέχρι το 19ο αιώνα, η πόλη Φες ήταν η μοναδική πηγή για τα παραδοσιακά καπέλα με το ιδιαίτερο κόκκινο χρώμα. Στην Τουρκία η χρήση του φεσιού απαγορεύτηκε το 1925. Ο ίδιος ο Ατατούρκ χαρακτήρισε το φέσι ως “παρακμιακό” και το κατήγγειλε ως “κάλυμμα της κεφαλής των Ελλήνων”), β) Αναζητούμε διαχρονικά και διακρατικά την ιστορία της «στολής» και συζητάμε τη σκοπιμότητά της.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5680
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Περιγραφή DescriptionΠεριγραφή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ