Αναγλυφο Ελευσινιων Μυστηριων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ηλιογραφία (μέθοδος για αναπαραγωγή σχεδίων σε φωτογραφικό χαρτί) που περιλαμβάνεται σε ταξιδιωτικό λεύκωμα (1890) του λογοτέχνη Elie Cabrol (1829-1905).Ο Γάλλος περιηγητής δείχνει, όπως είναι φυσικό, έντονο ενδιαφέρον για τις αρχαιότητες στην Ελλάδα, αρχιτεκτονικά μνημεία και γλυπτά, κάποια από τα οποία απεικονίζονται στην εν λόγω έκδοση. Εν προκειμένω απεικονίζεται ένα μεγάλο ανάγλυφο με τις ελευσίνιες θεότητες, Δήμητρα και Περσεφόνη καθώς και τον ήρωα Τριπτόλεμο, σε μια σκηνή μυστηριακής τελετής. Το γλυπτό βρέθηκε το 1859 (είκοσι περίπου χρόνια πριν από την έκδοση) στην Ελευσίνα, κοντά στην εκκλησία του Αγίου Ζαχαρία. Λόγω των μεγάλων διαστάσεών του εκφράστηκε η άποψη ότι δεν πρόκειται απλά για αναθηματικό ανάγλυφο αλλά για λατρευτικό. Ήδη από την αρχαιότητα είχαν φιλοτεχνηθεί αντίγραφα, ένα εκ των οποίων βρίσκεται τώρα στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης. Το αυθεντικό εκτίθεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας με αριθμό καταλόγου 126.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μια διδασκαλία σχετικά με τη μυθολογία, τη θρησκευτική ζωή στην αρχαία Αθήνα ή την αρχαία αττική γλυπτική του 5ου αιώνα. Η συγκεκριμένη εικόνα από την έκδοση του Cabrol λόγω της φωτογραφικής τεχνικής που έχει χρησιμοποιηθεί, αν και πεπαλαιωμένης, αναδεικνύει καλύτερα τις μορφές του ανάγλυφου από άλλες σύγχρονες φωτογραφίες που υπάρχουν στο διαδίκτυο και απεικονίζουν το ίδιο γλυπτό. Γι' αυτό η χρήση της παραπάνω εικόνας είναι περισσότερο αποτελεσματική. Ο διδάσκων μπορεί να αναθέσει σε μια ομάδα μαθητών να βρει πληροφορίες για το ανάγλυφο (που και πότε βρέθηκε, που βρίσκεται τώρα) μέσα από έγκυρες ιστοσελίδες όπως του Υπουργείου Πολιτισμού ή από τον περιγραφικό κατάλογο των γλυπτών του Μουσείου ο οποίος είναι διαθέσιμος στο διαδίκτυο. Σε μια άλλη ομάδα μπορεί να αναθέσει την ταυτοποίηση των μορφών του ανάγλυφου, την ερμηνεία των κινήσεών τους και το μυθολογικό και θρησκευτικό υπόβαθρο της παράστασης. Οι ομάδες μετά από συνεργασία μπορούν να δώσουν μια ολοκληρωμένη παρουσίαση όλων των πτυχών της έρευνας τους στην ολομέλεια της τάξης. Μια τυχόν αναζήτηση του γλυπτού σε επίσκεψη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμη.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5682
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία > Ήρωες και Ημίθεοι Heroes and DemigodsΉρωες και Ημίθεοι
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ