Το Ξωμπουργο της Τηνου στα 1688
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η γκραβούρα παριστάνει το βράχο του Ξώμπουργου (ή Εξώμβουργου) της Τήνου, με το ομώνυμο κάστρο του, έτσι όπως τα αποτύπωσε κάποιος περιηγητής στα 1688. Ο βράχος του Ξώμπουργου βρίσκεται σε υψόμετρο 640 μ. και δεσπόζει στο κέντρο του νότιου τμήματος της Τήνου. Κατοικήθηκε από την εποχή του Χαλκού, με διακοπές και εναλλαγές στην ιδιοκτησία του. Το κάστρο που παρουσιάζει η γκραβούρα είναι Ενετικό, καθώς από το 1390 περίπου ως το 1715, οπότε η Τήνος περιήλθε οριστικά στην κυριαρχία των Τούρκων, το νησί ήταν κάτω από την κυριαρχία των Βενετών. Στην εικόνα διακρίνεται ο εντυπωσιακός βράχος με τα τείχη του κάστρου "σκαρφαλωμένα" πάνω του, ενώ στην κορυφή διακρίνεται το εκκλησάκι της Αγίας Ελένης. Διακρίνονται επίσης κάποιοι χωρικοί με τα υποζύγιά τους να ανεβαίνουν προς το κάστρο, γεγονός που μαρτυρά πως στο Ξώμπουργο την εποχή εκείνη υπήρχε ζωή και εμπορική δραστηριότητα. Στο βάθος διακρίνεται η θάλασσα, με 1-2 ιστιοφόρα πλοία. Η εικόνα προσφέρεται για τη διδασκαλία της περιόδου της Λατινοκρατίας στο Βυζάντιο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της Ιστορίας η εικόνα προσφέρεται για τη διδασκαλία της ενότητας της Ύστερης Βυζαντινής περιόδου και ειδικά της Λατινοκρατίας, προκειμένου να αντιληφθούν περίπου οι μαθητές πώς περίπου ήταν ένα Ενετικό κάστρο. Προτείνεται να προβληθούν εικόνες και από άλλα Ενετικά φρούρια (υπάρχουν πολλά στην Ελλάδα), ώστε να αντιληφθούν οι μαθητές την έκταση της επιρροής της Βενετοκρατίας στην Ελλάδα. Ο εκπαιδευτικός μπορεί επίσης να εστιάσει στο ζήτημα της τοποθεσίας που ενδείκνυται για την οικοδόμηση φρουρίων και να ρωτήσει τους μαθητές σε τι είδους τοποθεσίες έχουν παρατηρήσει να χτίζονται κάστρα (ύψωμα, δύσκολη πρόσβαση, δυνατότητα παρατήρησης των κινήσεων του εχθρού και προετοιμασίας για άμυνα). Έτσι, οι μαθητές θα εισέλθουν ευκολότερα στο κλίμα της εποχής, αντιλαμβανόμενοι τη συχνότητα και την έκταση των πολεμικών γεγονότων κατά τη συγκεκριμένη ιστορική περίοδο. Ο διδάσκων μπορεί επίσης να αναθέσει στους μαθητές να βρουν την ιστορία του Ξώμπουργου στο Διαδίκτυο και να τους επιστήσει την προσοχή στις περιόδους κατά τις οποίες το κάστρο ήταν εγκαταλελειμμένο (ειρηνικές περιόδους). Με αυτόν τον τρόπο, οι μαθητές θα αντιληφθούν ότι κύριος σκοπός και κίνητρο της ανθρώπινης δραστηριότητας είναι η κάλυψη των βασικών αναγκών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5686
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ