Αρχαια Ελληνικα και Ρωμαϊκα νομισματα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το τεκμήριο είναι απόσπασμα (λιθογραφία σε σελίδα βιβλίου) από το βιβλίο του WHELER, George. A Journey into Greece, London, William Cademan, Robert Kettlewell and Awnsham Churchill, 1682. Αποδίδει σχεδιαστικά τις διπλές όψεις αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών νομισμάτων καταγράφοντας τις λεπρομέρειές τους. Ο Sir George Wheler (1650–1723) ήταν Άγγλος κληρικός, περιηγητής και συγγραφέας. Ασχολήθηκε με την μελέτη αρχαίων ελληνικών κειμένων, την Ιστορία του αρχαίου κόσμου και την νομισματολογία. Διατηρούσε μια πλούσια συλλογή αρχαίων νομισμάτων τα οποία κατέγραφε και σχολίαζε συστηματικά θέτοντας τις βάσεις της Νομισματικής ως επιστημονικού πεδίου. Το ταξίδι του στην Ελλάδα κατά την περίοδο 1673-1676 του επέτρεψε να εμπλουτίσει τις συλλογές του και να καταγράψει τις παρατηρήσεις του σε ένα βιβλίο 6 τόμων, το οποίο εκδόθηκε το 1682.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το τεκμήριο αξιοποιείται στο μάθημα της Ιστορίας ως άμεση ιστορική πηγή. Ο διδάσκων δίνει στους μαθητές το απόσπασμα του βιβλίου του Sir George Wheler και τους εξηγεί πώς και γιατί τα νομίσματα αποτελούν μια από τις σημαντικότερες άμεσες πηγές και πώς τέθηκαν οι βάσεις της επιστήμης της Αρχαιολογίας και ιδιαίτερα του κλάδου της που ονομάζεται "Νομισματική". Στη συνέχεια τους ζητά να παρατηρήσουν προσεκτικά τις σχεδιαστικές αποτυπώσεις των διπλών όψεων των νομισμάτων και να καταγράψουν τις παρατηρήσεις τους σε φύλλα εργασίας με στοχευμένες ερωτήσεις. Με τον τρόπο αυτόν τους ασκεί στον σχολιασμό μιας άμεσης πηγής. Ενδεικτικά οι ερωτήσεις αυτές θα μπορούσαν να είναι: α) Τί απεικονίζεται στην πρόσθια όψη του νομίσματος (επιλέγει ένα, ή περισσότερα νομίσματα ανά μαθητή ή ανά ομάδα μαθητών) και τί στην πίσω όψη του; Υπάρχει επιγραφή που συνοδεύει την εικόνα; Υπάρχει χρονολογία; Υπάρχει ένδειξη της ανταλλακτικής αξίας του νομίσματος; β) Μπορείτε να εντοπίσετε συμβολισμούς στην απεικόνιση; Να συγκρίνετε τους συμβολισμούς με τα σύμβολα σύγχρονων νομισμάτων; Πώς λειτουργούν οι συμβολισμού στα νομίσματα; Τί πληροφορίες μας δίνουν για την εποχή, την πολιτική οργάνωση, την διοίκηση μιας πόλης ή ενός κράτους; γ) Τί πληροφορίες χρειαζόμαστε επιπλέον της σχεδιαστικής αποτύπωσης για να κατανοήσουμε καλύτερα την αρχαιολογική αξία της πηγής; (π.χ. το μέταλλο και την αξία του, το μέγεθος, τον τόπο, ίσως και το σημείο όπου βρέθηκε, κλπ.) δ) Πώς αποτυπώνεται η ανταλλακτική αξία του νομίσματος στην επιφάνειά του, με ελληνικά ή λατινικά γράμματα; Ποιά είναι αυτά; Τί σημαίνουν; ε) Τί πληροφορίες αντλούμε από τις προτομές-πορτρέτα των νομισμάτων; Μπορείτε να συσχετίσετε αυτές τις πληροφορίες με αντίστοιχες που λαμβάνουμε από τα γραμματόσημα; Το μάθημα θα μπορούσε να συνδυαστεί με μια επίσκεψη στο Νομισματικό ΜΟυσείο, ή σε οποιοδήποτε τοπικό αρχαιολογικό μουσείο που διαθέτει συλλογφές με νομίσματα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5701
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ