Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Νοτια μετοπη του Παρθενωνα, Κενταυρομαχια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το τεκμήριο αποτελεί μια σχεδιαστική αποτύπωση της μετόπης αρ. 9 από την νότια πλευρά του Παρθενώνα και συγκεκριμένα αποδίδει μια λεπτομέρεια από την Κενταυρομαχία. Το σχέδιο βρίσκεται σε λιθογραφία μέσα στο βιβλίο του BURROW, John Edward. The Elgin Marbles, with an abridged historical and topographical account of Athens, illustrated with forty plates drawn and etched by the author, London, James Duncan, 1837. Ο Edward John Burrow (1785 – 1861) ήταν κληρικός, απόφοιτος της Οχφόρδης, λόγιος και συγγραφέας, μέλος διαφόρων επιστημονικών σωματείων της εποχής του.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η μελέτη του Παρθενώνα ως ιστορικού μνημείου και ως άμεσης ιστορικής πηγής δίνει την δυνατότητα για πολύ ενδιαφέρουσες διδακτικές προσεγγίσεις, οι οποίες μπορούν να συνδυαστούν και με εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου της Ακρόπολης. Ο ναός εξετάζεται ως εμβληματικό μνημείο τέχνης και πολιτισμού και ο διδάσκων μπορεί να τον προσεγγίσει είτε ως αρχιτεκτονικό σύνολο, είτε εστιάζοντας σε γλυπτικές λεπτομέρειές του, είτε συσχετίζοντάς τον με τα φιλολογικά κείμενα (π.χ. Επιτάφιος Λόγος από τον Θουκυδίδη). Η συγκεκριμένη μετόπη από την νότια πλευρά, η οποία παρουσιάζει την Κενταυρομαχία, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, στα κεφάλαια που αφορούν την αρχαία ελληνική τέχνη σε συνδυασμό με την αισθητική αγωγή σε διαθεματική προσέγγιση. Προτείνεται η διδακτική αξιοποίηση κυρίως στην υποχρεωτική εκπαίδευση (δημοτικό και γυμνάσιο), όπου η ψυχοκινητική μέθοδος μέσω της σχεδιαστικής αντιγραφής των σκηνών της Κενταυρομαχίας μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα. Ιδιαίτερα για το δημοτικό σχολείο προτείνεται να αξιοποιηθεί και στην διδασκαλία της Μυθολογίας ως εικονογραφική πρόταση για τους Κενταύρους. Η διαδικασία της διδασκαλίας μπορεί να είναι η εξής: Ο διδάσκων παρουσιάζει τον Παρθενώνα ως εμβληματικό παράδειγμα της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής εξηγώντας τα μέρη του ναού, τους ρυθμούς και τον τρόπο γλυπτικής διακόσμησης στις ζηφόρους, τα αετώματα και τις μετόπες (χρήση power-point). Εξηγεί την θεματολογία της εικονογραφίας συσχετίζοντά την με τα ιστορικά γεγονότα, την κοινωνική και πολιτική οργάνωση της πόλης, την καθημερινή ζωή ή την μυθολογία. Στην συνέχεια δίνει στους μαθητές (ή σε ομάδες μαθητών) φύλλα εργασίας α) με ερωτήσεις και β) με σχέδια προς συμπλήρωση ή χρωματισμό (εξηγεί τον ρόλο του χρώματος στην αρχαία ελληνική αρχιτεκτονική και γλυπτική). Οι μαθητές καλούνται να συμπληρώσουν τις εικόνες και να απαντήσουν στις ερωτήσεις. Παραδείγματα ερωτήσεων: α) Από ποια πλευρά του ναού αντλήθηκε το σχέδιο που σας δόθηκε ως εργασία; Είναι μέρος της ζωφόρου ή είναι μία μετόπη; Ποιά η διαφορά μεταξύ ζωφόρου και μετόπης; Πώς συνδέονται με τους αρχιτεκτονικούς ρυθμούς; Ο Παρθενώνας σε ποιόν ρυθμό ανήκει; Εξηγήστε τους λόγους. β) Από ποιό γεγονός ή μύθο αντλήθηκε το σχέδιο που σας δόθηκε; Τί παριστάνει; Ποιά λεπτομέρεια αποτυπώνεται; Εξηγήστε ποιά είναι τα εικονιζόμενα πρόσωπα και μορφές. Περιγράψτε την σκηνή και συνδέστε την με την ιστορία ή τον μύθο. Ευχής έργο θα ήταν η διδασκαλία να ολοκληρωθεί με επίσκεψη στο μουσείο της Ακρόπολης όπου οι μαθητές θα αναζητήσουν την μετόπη που ανέλαβαν να περιγράψουν και θα την εξηγήσουν στους συμμαθητές τους. Διαφορετικά, μπορεί να προβληθεί το σχετικό υλικό από την ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ). Τόσο στο γυμνάσιο, όσο και στο δημοτικό σχολείο ο διδάσκων μπορεί να συνδέσει το μάθημα και με την δημιουργική γραφή ζητώντας από τους μαθητές να αφηγηθούν την σκηνή γραπτώς. Ένα κίνητρο θα ήταν να βραβευθεί η καλύτερη αφήγηση-ιστορία και το καλύτερο σχέδιο-αντίγραφο.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5702
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Μυθολογία MythologyΜυθολογία
> Μυθικά Τέρατα, Υβρίδια και Γίγαντες Mythical Beasts, Hybrids and GiantsΜυθικά Τέρατα, Υβρίδια και Γίγαντες
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Γλυπτική SculptureΓλυπτική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator