Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Η Ένωση της Επτανησου με την Ελλαδα (αρθρο του 1863)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο περιοδικό ποικίλης ύλης «Χρυσαλλίς», που εκδόθηκε στην Αθήνα (1863μ.Χ έως 1866μ.Χ), ο Ι. Α. Τυπάλδος δημοσίευσε άρθρο με τίτλο «Η Ένωσις των Ιονίων νήσων μετά του βασιλείου της Ελλάδος». Το άρθρο είχε ως motto απόσπασμα από τον Ησαΐα, όπου υπογραμμιζότανε η συνεισφορά της θεϊκής βοήθειας για την απαλλαγή από τα δεσμά. Ακολουθώντας την τυπική δομή του άρθρου ο Ι.Α. Τυπάλδος διατύπωνε στον πρόλογο το θέμα: η παραίτηση των Άγγλων από την κατοχή των Επτανήσων και η ένωση τους με το Βασίλειο της Ελλάδας ως αποτέλεσμα της βούλησης της θείας Πρόνοιας, Στο κύριο μέρος του άρθρου παρουσιάζοντας την επιχειρηματολογία του για τη σημασία της Ένωσης των Επτανήσων με την Ελλάδα επεσήμανε ως αναγκαία προϋπόθεση για την ενότητα των δύο λαών την μελέτη και την γνώση της κοινωνικής και πολιτικής κατάστασης τους. Ταυτόχρονα α) υπογράμμιζε την ανάγκη λήψης μέτρων για την κοινωνική τάξη και τα ατομικά συμφέροντα των Επτανησίων κατά τη διάρκεια της μετάβασης τους στο κράτος της Ελληνικής Αρχής και β) τόνιζε ως εσφαλμένη την αντίληψη πως τα Επτάνησα διέθεταν κοινωνική και πολιτική ανατροφή, ανεπτυγμένους θεσμούς ευνομίας και ηθική μόρφωση είκοσι αιώνων ελεύθερης ζωής, καθώς οι κάτοικοί τους ευρισκόμενοι υπό την εξουσία των Ευρωπαίων κατακτητών βίωναν τη δική τους «ανδραποδώδη κατάστασιν». Στη συνέχεια ο αρθρογράφος α) παρουσίασε την κατάκτηση των Επτανήσων αρχικά από τους Νορμανδούς, με τη σημείωση πως σε αυτούς οφειλότανε το «ίδιον σύστημα φεουδαλικού οργανισμού» και β )σημείωσε την παράδοση των Επτανήσων στην προστασία των Ενετών μέχρι το τέλος του 18ου αιώνα και υπογράμμισε πως η Ενετική διοίκηση των Επτανήσων «εμπορεύτηκε» τη διανομή της δικαιοσύνης, την προστασία της δημοκρατίας και υποστήριξε τους ευγενείς θεωρώντας πως αυτοί διαφύλατταν με κάθε τρόπο τα συμφέροντα της μητρόπολης – Ενετίας. Ακολούθως παρουσίασε α) τον τρόπο απονομής της δικαιοσύνης με βάση τους ενετικούς νόμους, β) την εκπαίδευση στα Επτάνησα της ενετικής κυριαρχίας και γ) τον τρόπο που διαμορφώνονταν οι τομείς της γεωργίας, της βιομηχανίας, του εμπορίου και της ναυτιλίας. Τέλος ο αρθρογράφος αναφέρθηκε με ξεχωριστό τρόπο στη μανία της χαρτοπαιξίας και τονίζοντας την άποψη της κυβέρνησης πως είχε συμφέρον από την εμψύχωση αυτής της συνήθειας. Με αφορμή αυτή την άποψη προχώρησε στη σύγκριση της κατάκτησης των Οθωμανών, την οποία και χαρακτήρισε αυθαίρετη και σκληρή με την Κυβέρνηση των Ενετών που τυπικά διατήρησε τη νομιμότητα, τα δικαιώματα της τιμής, της συνείδησης, της προσωπικής ασφάλειας του πολίτου ενώ ουσιαστικά εργάστηκε για την καταπάτησή τους. Το απόσπασμα του άρθρου κατέληγε με την επισήμανση πως η αξιοπρέπεια του Επτανήσιου και η πίστη του στο Θεό τον βοήθησε να βγει από «τας παγίδας και τους δόλους των Ενετών».
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το άρθρο μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία. Συγκεκριμένα το άρθρο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση/εισαγωγή, για να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η Αγγλία αποφάσισε να προικοδοτήσει τον βασιλιά της Ελλάδας Γεώργιο Γλύξμπουργκ με την παραχώρηση της Επτανήσου στην Ελλάδα. Το άρθρο πλαισιωμένο με φύλλο εργασίας, που υποστηρίζει και καθοδηγεί την ανάγνωσή του, μπορεί να περιλαμβάνει κάποιες από τις παρακάτω, ενδεικτικές ερωτήσεις και δραστηριότητες:1. Γιατί η ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα, σύμφωνα με τον αρθρογράφο, θεωρείται «η δευτέρα σελίς της ιστορίας της εθνικής παλιγγενεσίας, την οποίαν δάκτυλος του Υψίστου εχάραξεν εις τας βίβλους…» 2. Ποια προβλήματα θα κληθεί να αντιμετωπίσει η Ελλάδα κατά την ημέρα «της ενώσεως των δύο Επικρατειών» και πώς αιτιολογούνται αυτά σύμφωνα με το άρθρο; 3. α. Να γράψετε ένα σύντομο κείμενο για την εικόνα που είχαν οι Έλληνες για τους κατοίκους των Επτανήσων και β) να συγκρίνετε τον «ζυγό» των Επτανησίων με τα βάσανα των Ελλήνων, που «κεκυφότες υπό τον βαρύν του βαρβάρου ζυγόν, είχον τα βλέμματα προσηλωμένα εις το έδαφος αυτών. Να αιτιολογήσετε τη σύγκριση με αποσπάσματα από το άρθρο. 4. Να εντοπίσετε στο άρθρο τα σημεία, όπου αναφέρονται στο «σύστημα φεουδαλικού οργανισμού» των Επτανήσων και να το παρουσιάσετε με έμφαση στις κοινωνικές τάξεις που διαμόρφωσε, στις ιδέες και στα χαρακτηριστικά ήθους που ανέδειξε και καλλιέργησε. 5. Να παρουσιάσετε τη νομοθεσία των Ενετών και την εφαρμογή της στα Επτάνησα αναδεικνύοντας τις συνέπειες, που είχε η εφαρμογή της στο ήθος της πολιτείας των Επτανήσων. 6. Να παρουσιάσετε την εκπαιδευτική πολιτική των Ενετών στα Επτάνησα. Μπορεί επίσης ο εκπαιδευτικός για την ίδια ενότητα να προτείνει α)τη συγγραφή συνθετικής εργασίας με θέμα «Η Ένωση της Επτανήσου με την Ελλάδα» και το άρθρο να αποτελέσει μέρος της προτεινόμενης βιβλιογραφίας και β) τη δημιουργία παρουσίασης (ppt), όπου με εικόνα και λόγο να αποτυπωθούν γεγονότα, πρόσωπα και καταστάσεις, που οδήγησαν στην Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5705
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
> Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου:
Ι. Α. Τυπάλδος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator