Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Άγιος Θεοδοσιος, αγιος Αρτεμιος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το αντικείμενο αυτό είναι η αγιογραφική απεικόνιση των αγίων Θεοδόσιου και Αρτέμιου, έργο του ζωγράφου Κονταρή Φράγγου από τη Θήβα, ο οποίος εργάζονταν μαζί με τον αδερφό του Κονταρή Γεώργιο. Και οι δύο αγιογράφοι ήταν Θηβαίοι ζωγράφοι, λίγο μεταγενέστεροι και μαθητές του συμπατριώτη τους, Φράγγου Κατελάνου. Ανήκουν στη Σχολή της ηπειρωτικής Ελλάδας, τα εικονογραφικά και τεχνοτροπικά στοιχεία της οποίας διέδωσαν στην Ήπειρο, στη Στερεά και στην Πελοπόννησο. Ο Γεώργιος, που υπήρξε ιερέας, εκκλησιάρχης και έπειτα σακελλάριος Θηβών, και ο αδελφός του, Φράγγος, εργάσθηκαν μαζί στο ναό του Αγίου Νικολάου στην Κράψη της Ηπείρου, το 1563 και στο νάρθηκα της μονής Βαρλαάμ στα Μετέωρα, το 1566, ενώ ο Φράγγος Κονταρής, το 1568, εργάσθηκε μόνος του στην Κληματιά (Βελτσίστα) Ιωαννίνων. Στους δύο αδελφούς αποδίδεται σειρά ζωγραφικών διακόσμων σε μοναστήρια του 16ου αιώνα, όπως στη μονή Γαλατάκη στην Εύβοια (1586), στο νάρθηκα της μονής Οσίου Μελετίου στη Βοιωτία (τέλη 16ου αιώνα), ενώ τελευταία αποδίδεται σε αυτούς ο τοιχογραφικός διάκοσμος των εξωναρθήκων της μονής Φιλανθρωπηνών στο νησί των Ιωαννίνων (1560) και του ναού του Αγίου Δημητρίου στη Βελτσίστα (1558-1568).
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το αντικείμενο αυτό μπορεί να αξιοποιηθεί για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών, της Ιστορίας Τέχνης και της Εκκλησιαστικής Τέχνης. Από τις μορφές των αγίων Θεοδόσιου και Αρτέμιου οι μαθητές μπορούν να εμπνευστούν και να προβληματιστούν σχετικά με την τέχνη της αγιογραφίας. Στο πλαίσιο συνεργατικής μεθόδου μπορεί να ανατεθεί στους μαθητές να ερευνήσουν τις μορφές των συγκεκριμένων αγίων, όπως εμφανίζονται σε άλλους αγιογράφους ή ακόμη να αναζητήσουν τις μορφές άλλων αγίων από άλλους αγιογράφους και να πραγματοποιήσουν συγκρίσεις σχετικά με την τεχνοτροπία, τις μορφές, τη φωτοσκίαση, τα χρώματα κ.α. Σημαντικό θα ήταν να ανατεθεί στους μαθητές να αναζητήσουν ντοκυμαντέρ και βίντεο σχετικά με την τέχνη της αγιογραφίας στην εκπαιδευτική τηλεόραση (www.edutv.gr) ή στα ψηφιακά αρχεία της ΕΡΤ ( www.ertarchives.gr) και, αφού γίνει προβολή των σχετικών ταινιών, να επακολουθήσει συζήτηση και να αναπτυχθεί προβληματισμός σχετικά με τη σημασία και την αξία της τέχνης αυτής και ευρύτερα της εκκλησιαστικής τέχνης. Για την αξιοποίηση του αντικειμένου, χρήσιμο θα ήταν να αξιοποιηθούν ορισμένες ενδεικτικές ερωτήσεις, κατανεμημένες σε φύλλα εργασίας από τους διδάσκοντες όπως: 1). Γιατί η βυζαντινή αγιογραφία δεν επιζητεί τη φωτογραφική ομοιότητα με το πρωτότυπο; 2). Ποιους χρωματισμούς χρησιμοποιούν οι αγιογράφοι στη βυζαντινή περίοδο; 3). Πόσο ενδιαφέρουν τους Βυζαντινούς καλλιτέχνες οι σωματικές αναλογίες, η προοπτική και η κίνηση; Τεκμηριώστε την απάντησή σας. 4). Οι βυζαντινές εικόνες κατά πόσο ενδιαφέρονται για την απόδοση του σώματος και των περιγραμμάτων; Τεκμηριώστε την απάντησή σας. 5). Τι είδους φόντο υπάρχει στις βυζαντινές εικόνες; 6). Ποιά είναι η επίδραση της αναγεννησιακής ζωγραφικής στη μεταβυζαντινή αγιογραφία; Αναφέρετε δύο παραδείγματα. 7). Ποιά είναι η απόδοση των ενδυμάτων και των μορφολογικών χαρακτηριστικών στη Μεταβυζαντινή ζωγραφική; 8). Γιατί ο Άγιος Αρτέμιος ορίστηκε προστάτης της Αστυνομίας; 9). Γιατί ο Άγιος Αρτέμιος ανακηρύχθηκε άγιος και από την Ορθόδοξη και από την καθολική εκκλησία, αφού υπήρξε οπαδός της αίρεσης του αρειανισμού;
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5714
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά
> Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
γνωστικός > γνώση
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου:
Kontaris Frangos, Κονταρής Φράγγος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΗΛΙΑΣ ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator