Δ. Μαραγκου: Απ' τη ζωη δυο αλητων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το κείμενο με τίτλο ‘Απ’ τη ζωή δύο αλητών’ (1928) του Δ. Μαραγκού, βρίσκεται δημοσιευμένο στο περιοδικό ‘Αλεξανδρινή Τέχνη’ (Vol 2, No 8 σ.σ. 313-318). Πρόκειται για διήγημα που περιγράφει τον τρόπο ζωής δύο ανδρών που ζουν στο κοινωνικό περιθώριο και συνδέονται με δυνατή φιλία. Ειδικότερα, ο διηγηματογράφος περιγράφει αναλυτικά τις συνθήκες της ζωής τους, την απαρχή της γνωριμίας τους, τον χώρο διαβίωσής τους σε μια σπηλιά, την περιστασιακή τους απασχόληση σε διάφορα επαγγέλματα, τις κοινωνικές τους συναναστροφές σε μια ταβέρνα, τα κοινά χαρακτηριστικά που σημάδεψαν τη ζωή τους (ορφάνια, έλλειψη οικογένειας, απουσία επωνύμου), για να καταλήξει στην απρόσμενη εξαφάνιση του ενός από τους δύο και την αμηχανία και μελαγχολία του δεύτερου, που αδυνατεί να κατανοήσει τους λόγους αυτής της εξαφάνισης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διερευνητικής μάθησης και κατά τη διδασκαλία τού μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας για την ανίχνευση των γενικών και ειδικότερων χαρακτηριστικών τού λογοτεχνικού είδους του διηγήματος (βασική φόρμα και είδος του διηγήματος, ρεαλιστικό, ηθογραφικό διήγημα κ.ά.). Αντίστοιχα, οι μαθητές μπορούν να συγκρίνουν το κείμενο με άλλα παρόμοια της ίδιας περίπου χρονικής περιόδου για να διαπιστώσουν ομοιότητες και διαφορές ως προς την έκταση, το περιεχόμενο, το είδος του διηγήματος, τους ήρωες, κ.ά. (ενδεικτικά: μπορεί να γίνει σύγκριση με το διήγημα του Δ. Βουτυρά, ‘Παραρλάμα’). Εκτός των παραπάνω, στο πλαίσιο ευρύτερων διαθεματικών δραστηριοτήτων μπορούν να ανατεθούν στους μαθητές εργασίες με τις οποίες να διερευνάται ο ρόλος της συμβολής τού Τύπου στην ανάπτυξη του λογοτεχνικού είδους του διηγήματος μέσα από τη μελέτη εφημερίδων και περιοδικών της εποχής. Τέλος, για τη διάδραση των μαθητών με το λογοτεχνικό έργο μπορούν ακόμη να προβλεφθούν ατομικές ή ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες που να εστιάζουν στην έκφραση ή τη διατύπωση προσωπικής γνώμης (ευαρέσκειας ή απαρέσκειας) των μαθητών για το διήγημα, στη σκιαγράφηση της προσωπικότητας των ηρώων, κ.ά. Παράλληλα, με στόχο τη δυναμική συμμετοχή των μαθητών στην αναγνωστική και συγγραφική διαδικασία μπορούν να υλοποιηθούν ομαδοσυνεργατικές ή ατομικές δραστηριότητες κατά τις οποίες οι μαθητές αποδίδουν ένα διαφορετικό τέλος στο διήγημα, δίνοντας ταυτόχρονα την προσωπική τους εκδοχή στην εξαφάνιση του ήρωα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5729
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Διήγημα Short storyΔιήγημα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Δημητρ. Μαραγκός
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ