Μια κριτικη για την "Απολογια" του Ψυχαρη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
To κείμενο με τίτλο ‘Μια κριτική για την "Απολογία" του Ψυχάρη’ (1907) του E. Clement, είναι δημοσιευμένο στο μαχητικό περιοδικό των δημοτικιστών ‘Ο Νουμάς’ (Vol 5, No 266 σελ. 1-2). Πρόκειται για αναδημοσίευση της βιβλιοκριτικής τής ‘Απολογίας’ που έγινε από τον καθηγητή και άριστο γνώστη της ελληνικής γλώσσας E. Clement και δημοσιεύτηκε στο γαλλικό περιοδικό ‘Revue des Etudes Grecques'. Ο συντάκτης τού κειμένου δεν παρουσιάζει το περιεχόμενο των εννέα κεφαλαίων του βιβλίου, αλλά εστιάζει στα δύο βασικά σημεία του: α. στην απόδειξη του Ψυχάρη ότι η καθαρεύουσα του Κοραή συμβάλλει στην αύξηση της απόστασης μεταξύ προφορικής και γραπτής γλώσσας, που σε αντίθεση με τη δημοτική δεν μπορεί να αποτελέσει κοινωνικό όργανο του λόγου και της σκέψης, επειδή κανένα έργο τέχνης δεν έχει δημιουργηθεί στη γλώσσα αυτή και β. στην αναγκαιότητα κωδικοποίησης της δημοτικής μέσω της συγγραφής μιας κανονιστικής γραμματικής και στους προτεινόμενους από τον Ψυχάρη κανόνες με βάση τη φωνολογία ή τη χρήση των γλωσσικών τύπων, καταλήγοντας ότι πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο έργο υψηλής φιλολογικής αξίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες για την ανίχνευση ή τη μελέτη των μακροδομικών χαρακτηριστικών του κειμενικού τύπου της βιβλιοκριτικής κατά τη διδασκαλία τού μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας. Ειδικότερα, οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν τα δομικά μέρη του κειμενικού τύπου, τη γλώσσα, το ύφος του κειμένου και κυρίως τα στοιχεία εκείνα που αναδεικνύουν τη θετική στάση του συντάκτη προς το κείμενο του οποίου γίνεται η κριτική. Επίσης, μπορούν να αναζητήσουν, σε έντυπες ή ψηφιακές πηγές (π.χ. σώματα κειμένων της Πύλης για την ελληνική γλώσσα) και άλλα παρόμοια, σύγχρονα κείμενα για τον εντοπισμό ομοιοτήτων ή διαφορών ή/και να αναζητήσουν τις διαφορές που παρουσιάζει ο κειμενικός τύπος της βιβλιοκριτικής σε σχέση με την βιβλιοπαρουσίαση. Στο ίδιο πλαίσιο το κείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τη μελέτη του είδους των επιχειρημάτων που χρησιμοποιεί ο συντάκτης για να υποστηρίξει τις θέσεις του, την ορθότητα της συλλογιστικής του πορείας κ.ά. Παράλληλα, πεδίο μελέτης μπορεί να αποτελέσει συνολικά η πρώτη σελίδα του περιοδικού όπου βρίσκεται δημοσιευμένο το κείμενο. Στην περίπτωση αυτή η μελέτη θα εστιάζει στα περιεχόμενα, στα κείμενα που δημοσιεύονται στην πρώτη σελίδα, στους λόγους για τους οποίους γίνεται αυτή η επιλογή, αλλά και στα τυπογραφικά στοιχεία, στα σύμβολα, τις γλωσσικές επιλογές της πρώτης σελίδας κ.ά., όπως ερμηνεύονται μέσα από την οπτική του κριτικού γραμματισμού. Τέλος, το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε ευρύτερες διαθεματικές δραστηριότητες σχετικές με τη μελέτη της ύλης και των ιδεολογικών θέσεων που προβάλλονται στα τεύχη του Νουμά ή και σε άλλα παρόμοια περιοδικά της εποχής για την κατανόηση του ιστορικού, πολιτικού και κοινωνικού πλαισίου της εποχής του δημοτικισμού. Αντίστοιχα, οι μαθητές με αφορμή το κείμενο και δεδομένου ότι ο συντάκτης του είναι Γάλλος, μπορούν να αναζητήσουν την απήχηση που είχε το κίνημα του δημοτικισμού έξω από τα εθνικά μας σύνορα σε επιστημονικούς ή άλλους κύκλους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5733
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Επιχειρηματολογία ArgumentationΕπιχειρηματολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: E. Clement
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ