Ο εμπρησμος της Πετρας Λεσβου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για δημοσίευμα του περιοδικού εντύπου «Εθνικόν Ημερολόγιον» (όπως μετονομάστηκε μετά το 1891 το «Ημερολόγιον Σκόκου»), που εξέδιδε ο Κωνσταντίνος Φ. Σκόκος. Το κείμενο δημοσιεύτηκε το 1914, έχει όμως ημερομηνία συγγραφής 7 Δεκεμβρίου 1912 και υπογράφεται από ανώνυμο συντάκτη με το ψευδώνυμο "Εθελοντής". Περιγράφει με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες το ξέσπασμα της οργής των Τούρκων κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων, το έτος 1912, σε ένα χωριό της Λέσβου, την Πέτρα. Συνειδητοποιώντας ότι έχαναν τον πόλεμο και ότι έπρεπε να εγκαταλείψουν το νησί ύστερα από την νικηφόρα προέλαση του Ελληνικού ναυτικού στο Ανατολικό Αιγαίο, οι Τούρκοι προέβησαν σε βιαιοπραγίες εναντίον του άμαχου πληθυσμού. Περιγράφονται διεξοδικά οι πυροβολισμοί, οι εμπρησμοί σπιτιών καθώς και το παρ΄ολίγον ξεκλήρισμα μιας οικογένειας, την οποία έσωσε ο πατέρας την τελευταία στιγμή, δίνοντας τιμαλφή στους εισβολείς. Οι καταστροφές και οι βιαιοπραγίες σταμάτησαν μόνο ύστερα από την αποφασιστική μάχη στο Κάλπαδο, στην οποία οι Τούρκοι ηττήθηκαν και αναγκάστηκαν να επισπεύσουν την αποχώρησή τους. Το δημοσίευμα κλείνει με τα ανάμεικτα συναισθήματα λύπης και χαράς των Ελλήνων κατοίκων, οι οποίοι από τη μια θρηνούσαν για τα θύματά τους, από την άλλη όμως χαίρονταν για την αποτίναξη του Οθωμανικού ζυγού.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο διδακτικό αντικείμενο της Ιστορίας και ειδικότερα στην ενότητα των Βαλκανικών Πολέμων. Προτείνεται να ζητηθεί από τους μαθητές η περιγραφή των βιαιοτήτων του τουρκικού στρατού σε βάρος του άμαχου Ελληνικού πληθυσμού, η αναφορά στη στάση των Ελλήνων καθώς και η επισήμανση του γεγονότος που ανάγκασε τον τουρκικό στρατό να σταματήσει τις βιαιοπραγίες. Δύναται να τεθούν και άλλα ερωτήματα συσχέτισης ιστορικών γνώσεων, όπως, αν παραδόθηκε αμέσως η διοίκηση της Λέσβου από τους Τούρκους στους Έλληνες, αν μεσολάβησε κάποιο διάστημα τηρουμένων διεθνών διπλωματικών κανόνων και αν de facto το νησί περιήλθε σε ελληνική κυριαρχία. Ενδιαφέρον έχει η μελέτη των ανάμεικτων συναισθημάτων του Ελληνικού πληθυσμού, του απολογισμού των συνολικών καταστροφών που υπέστη το συγκεκριμένο χωριό και κυρίως ποια σπίτια ή ποιες οικογένειες έγιναν στόχος της οργής των αποχωρούντων Τούρκων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5734
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Ο Εθελοντής
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΗΛΙΑΣ ΥΦΑΝΤΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ