Επτανησιοι Ποιηται: Γεωργιος Τερτσετης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο ο υπογράφων Σπυρίδων Δε Βιάζης (σημαντικός επτανήσιος ιστοριοδίφης) θέτει ένα ζήτημα γλώσσας και εμμέσως πλην σαφώς ένα ζήτημα ‘διγλωσσίας’. Συγκεκριμένα ο συγγραφέας του άρθρου (Νέα Ζωή, Τόμ. 5, Αρ. 57, 1909) αναφερόμενος στον Επτανήσιο ποιητή Γεώργιο Τερτσέτη, εξηγεί τους λόγους για τους οποίους ο Τερτσέτης έχασε τρεις φορές το βραβείο στον Ράλλειο ποιητικό διαγωνισμό για λόγους γλωσσικούς (επειδή ήταν δημοτικιστής) παρά τους επαίνους για τα έργα του. Ο Γεώργιος Τερτσέτης (1800 - 1874) υπήρξε μια πολυσχιδής προσωπικότητα: αγωνιστής του 1821, νομικός, αρχειοφύλακας της Βουλής των Ελλήνων και παράλληλα πολιτικός, συγγραφέας, ποιητής και φιλόσοφος. Ως ποιητής κατατάσσεται στην Επτανησιακή σχολή και πιο συγκεκριμένα στην κατηγορία των Σολωμικών ποιητών. Στο έργο του είναι ευδιάκριτος ο αγώνας του για τη διάδοση της δημοτικής γλώσσας, ένας αγώνας που τον φέρνει —όπως πολύ σωστά παρατηρεί και στο παρόν μαθησιακό αντικείμενο ο Δε Βιάζης— αντιμέτωπο με το γλωσσικό κατεστημένο της εποχής του. Ο Σπυρίδων Δε Βιάζης στη συνέχεια μας δίνει τους τίτλους, το περιεχόμενο και ορισμένα αποσπάσματα των έργων με τα οποία πήρε μέρος ο Τερτσέτης στον διαγωνισμό. Στη συνέχεια αναφέρεται γενικότερα στο έργο του στην ιταλική γλώσσα, στο έργο του το ρητορικό (Μελέτες βουλευτικής ευγλωττίας), στην καθ’ υπόδειξη του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη συγγραφή των Απομνημονευμάτων του Γέρου του Μοριά, στο μεταφραστικό του έργο. Τελειώνει αναφέροντας με πολλή συμπάθεια τα πολλά προτερήματα αλλά και κάποια μειονεκτήματα του Τερτσέτη.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το άρθρο του Δε Βιάζη θέτει ένα ζήτημα γλωσσικό σε μια περίοδο εξαιρετικά κρίσιμη για τα γλωσσικά μας θέματα (το έτος έκδοσης του άρθρου, το 1909, είναι πολύ κοντά με τα αιματοβαμμένα 1901 και 1903). Ο Σπυρίδων Δε Βιάζης απευθύνεται σε ένα κοινό που γνωρίζει πολύ καλά πρόσωπα και καταστάσεις, σε ένα κοινό που έχει πάρει και στο παρελθόν θέση. Οι σημερινοί μαθητές παρά το γεγονός ότι θεωρητικά γνωρίζουν το ρόλο της γλώσσας στη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας, δεν έχουν βιώσει αντίστοιχες καταστάσεις σε επίπεδο γλωσσικό. Δεν κατανοούν προφανώς γιατί κάποιος πρέπει μέσα στην ίδια την πατρίδα του να υπερασπιστεί τη γλωσσική του καθημερινότητα. Ιδιαίτερα οι μαθητές του λυκείου σε διαθεματική ερευνητική εργασία (γλώσσα, λογοτεχνία) μπορούν να μελετήσουν πώς ο Σολωμός αγωνίστηκε να μάθει την ελληνική δημοτική γλώσσα, πώς είναι ο πρώτος που της ανοίγει τον δρόμο της ποίησης, πώς στον άμεσο κύκλο του Σολωμού ο Γεώργιος Τερτσέτης δίνει τους δικούς του αγώνες για τη γλώσσα επίσης, πώς η χρήση της δημοτικής γλώσσας τού στερεί και το βραβείο και κάθε είδους διάκριση και στις τρεις συμμετοχές του το 1853, το 1854, το 1856, πώς, τέλος, σε λιγότερα από πενήντα χρόνια θα έρθουν τα αιματηρά γλωσσικά επεισόδια των ‘Ευαγγελικών’(1901) και των ‘Ορεστειακών’(1903).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5769
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Επτανησιακή Σχολή Heptanese SchoolΕπτανησιακή Σχολή
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Γλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη Language - Culture - ArtΓλώσσα - Πολιτισμός - Τέχνη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Σπ. δε Βιάζης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ