Παρθενης Κωνσταντινος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία που απεικονίζει τον ζωγράφο Κωνσταντίνο Παρθένη (1878 ή 1879- 1967). Το έργο εκσυγχρόνισε τα εικαστικά δρώμενα της Ελλάδας στις αρχές του 20ού αιώνα. Είχε γεννηθεί στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου από πατέρα Έλληνα και μητέρα Ιταλίδα. Από το 1895 έως το 1903, σπούδασε ζωγραφική στη Βιέννη κοντά στον ζωγράφο Καρλ Ντίφενμπαχ. Στη συνέχεια, έζησε στο Παρίσι, όπου μυήθηκε στον Μεταϊμπρεσιονισμό, για να διαμορφώσει τελικά το δικό του προσωπικό ύφος. Όταν ήλθε στην Ελλάδα (1911) γνωρίστηκε με σημαντικούς Έλληνες διανοούμενους, όπως τον Κ. Θεοτόκη και τον Κ. Χατζόπουλο και έγινε μέλος της «Συντροφιάς των Εννιά». Αργότερα, μαζί με τον Ν. Λύτρα, τον Κ. Μαλέα, τον Θεόφρ. Τριανταφυλλίδη και άλλους ζωγράφους ίδρυσε την ομάδα «Τέχνη», με στόχο την ανατροπή του συντηρητικού ακαδημαϊσμού, που επικρατούσε στην αθηναϊκή καλλιτεχνική ζωή. Εκείνη την εποχή ζωγράφισε και το ναό του Αγίου Αλεξάνδρου στο Παλαιό Φάληρο.Το 1929 διορίσθηκε (με πρόταση του Ελ. Βενιζέλου) καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Εντούτοις, το 1947, παραιτήθηκε, μη μπορώντας να ανεχθεί τον συντηρητισμό της Σχολής. Κατά τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο του 1940 είχε υπογράψει την έκκληση των Ελλήνων Διανοουμένων προς τους διανοούμενους ολόκληρου του Κόσμου ενάντια στην ειδεχθή ιταλική επίθεση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, όσον αφορά τη σύγχρονη Τέχνη. Θα δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να γνωρίσουν έναν από τους καλύτερους ζωγράφους μας, τον Κ. Παρθένη. Στις αρχές του εικοστού αιώνα η ελληνική Τέχνη βρισκόταν ακόμη υπό την επιρροή της σχολής του Μονάχου με κύριο εκπρόσωπο τον Γ. Ιακωβίδη. Τότε άρχισε η βαθμιαία εισαγωγή νέων καλλιτεχνικών προτύπων. Οι Κ. Παρθένης, Κ, Μαλέας (1879-1928) και Γ. Μπουζιάνης (1885-1959) υπήρξαν οι τρεις «πατέρες» της ελληνικής τέχνης του 20ού αιώνα. Επηρεασμένοι από τον Ιμπρεσιονισμό αναζήτησαν σύγχρονους εκφραστικούς δρόμους δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στο φως και στο τοπίο, χρησιμοποιώντας όμως το χρώμα με λιτότητα. Ειδικά, ο Παρθένης θεωρείται εισηγητής του ελληνικού Μοντερνισμού, ερχόμενος σε ρήξη με το καλλιτεχνικό κατεστημένο του Μονάχου. Το ύφος του χαρακτηρίζει ιδεαλισμός, μουσικότητα, πνευματισμός. Δέχθηκε την επίδραση του βιεννέζικου Συμβολισμού, του Γκ. Κλιμτ, των μεταïμπρεσιονιστών και των Γάλλων συμβολιστών. Κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου κυριάρχησαν στις θεματικές του επιλογές τα θρησκευτικά έργα και οι ιδεαλιστικές αλληγορίες. Στους «δασκάλους» του συγκαταλέγονταν άλλωστε οι βυζαντινοί αγιογράφοι και ο Θεοτοκόπουλος. Τα ώριμα έργα του Παρθένη παριστάνουν μια ιδεατή Ελλάδα του μύθου και της Ιστορίας. Κρίνεται σκόπιμο οι μαθητές να αντιληφθούν όλα τα παραπάνω μέσα από την εμπειρία της προβολής των έργων του στην τάξη και να συζητήσουν (αφού διδαχθούν τις τεχνοτροπίες της μοντέρνας τέχνης), τα καλλιτεχνικά πρότυπα του μεγάλου ζωγράφου, αλλά και τις καινοτομίες του. Επίσης, καλό είναι να διαλεχθούν για τον προοδευτικό χαρακτήρα του καλλιτέχνη, τη σχέση του με τον Ελ. Βενιζέλο και τους Φιλελεύθερους και γενικότερα την προσπάθεια της χώρας μας εκείνη την εποχή να εκσυγχρονιστεί. Κρίνεται σκόπιμο δηλαδή να παραλληλιστεί η πορεία της Τέχνης με την προσπάθεια αλλαγής της Ελληνικής Κοινωνίας. Μπορεί να δοθεί φύλλο εργασίας στους μαθητές με ερωτήματα όπως: -Γιατί το καλλιτεχνικό έργο του Κ. Παρθένη θεωρήθηκε προοδευτικό; -Είχε σχέση η εκσυγχρονιστική επιθυμία του καλλιτέχνη με τις κοινωνικές ανάγκες της εποχής του; -Μπορείτε να αναφέρετε παραδείγματα κοινωνικού εκσυγχρονισμού της χώρας την περίοδο του Μεσοπολέμου; -Ποια ήταν η στάση του Κ. Παρθένη κατά τον Ελληνοϊταλικό πόλεμο; κ.α.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Εικόνα JPEG (.jpg). 8,00 KB (8.192 byte)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5780
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ