Ιταλικη φιλολογια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Άρθρο στο μηνιαίο περιοδικό «Νέα Ζωή» (αρ. 23, Ιούλιος 1906), όργανο του ομώνυμου Αλεξανδρινού φιλολογικού συλλόγου, που εκδίδεται από το 1905. Το άρθρο υπογράφει ο Felix Rettore, ο οποίος σε ορισμένα άρθρα του υπογράφει στα γαλλικά ως Καθηγητής του Αβερώφειου σχολείου (προφανώς στην Αλεξάνδρεια), με υπέρτιτλο «Ιταλική Φιλολογία». Κάτω από τον ίδιο υπέρτιτλο το αλεξανδρινό περιοδικό δημοσιεύει και άλλα κείμενα του καθηγητή Rettore. Το ενδιαφέρον του περιοδικού για τα γεγονότα στην Ιταλία έγκειται και στο ότι οι φιλοπάτριδες Ιταλοί στην Αίγυπτο ήταν πολλοί αυτήν την περίοδο και όπως χαρακτηριστικά λέει ο συγγραφέας «… εν Αιγύπτῳ το ιταλικόν, μετά το ελληνικόν στοιχείον, δευτερεύει». Το περιεχόμενο του παρόντος άρθρου (Ιούλιος 1906, αρ. 23) αναφέρεται στον Massimo Taparelli D’ azeglio, ζωγράφο και συγγραφέα ιστορικών μυθιστορημάτων, ο οποίος εξελίχθηκε και σε πολιτικό που εργάστηκε για την Ιταλική ενοποίηση (il Risorgimento). Στη συνέχεια ο καθηγητής Rettore παραθέτει σε δική του μετάφραση ένα εκτενές απόσπασμα από κείμενο με τον τίτλο «Περί των εν Romagna επισυμβάντων τελευταίων γεγονότων». Ο λόγος για τον οποίο κάνει τη δημοσίευση είναι διότι το κείμενο φαίνεται σαν να είχε γραφτεί «επίτηδες υπέρ του ελληνισμού του πανταχόθεν σήμερον καταδιωκομένου», όπως χαρακτηριστικά προσθέτει ο Rettore.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Τόσο ο ελληνικός όσο και ο ελληνόγλωσσος περιοδικός τύπος παρουσιάζει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον γενικώς και ειδικώς ως μαθησιακό αντικείμενο. Αποτελεί επομένως ευκαιρία να μπορούν να ενταχθούν στην εκπαίδευση αποσπάσματά του, όπως το παρόν άρθρο. Βεβαίως η γλωσσική δυσκολία την οποία παρουσιάζει θα μπορούσε να αποτελέσει εμπόδιο αναφορικά με την επιλογή του, ωστόσο ο διδάσκων θα μπορούσε ανάλογα με τους στόχους του αλλά και τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών του, να επιλέξει εκείνα τα αποσπάσματα τα οποία θα ήταν προσφορότερα για να ενταχθούν στη μαθησιακή διαδικασία. Θα μπορούσε π.χ. να γίνει μια κατά ομάδες μελέτη του άρθρου από τους μαθητές όχι μόνον της θεωρητικής κατεύθυνσης αλλά και από μαθητές ακόμη και του Γυμνασίου, σε περίπτωση που ο διδάσκων κρίνει ότι κάτι τέτοιο είναι εφικτό για το επίπεδο της τάξης του. Θα μπορούσε επίσης να μελετηθεί η χρήση ορισμένων λέξεων από άποψη σημασιολογική, όπως επίσης και κάποιες αρχαιοπρεπείς συντακτικές επιλογές του γράφοντος. Πέραν τούτων —ιδιαίτερα στο λύκειο— θα μπορούσε το συγκεκριμένο άρθρο να σταθεί αφορμή για συζήτηση αλλά και ερευνητική εργασία σχετικά με το πώς εξελίχθηκαν τα εθνικά κράτη της Ευρώπης κατά τη διάρκεια του τέλους του 19ου και του 20ού αιώνα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5781
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Πεζογράφημα - Αφήγημα Prose - NarrativeΠεζογράφημα - Αφήγημα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Παρουσίαση - Κριτική Presentation - ReviewΠαρουσίαση - Κριτική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Felix Rettore
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ