Χρυσοστομος, Μητροπολιτης Σμυρνης, προσωπογραφια
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο λογοτέχνης και ακαδημαϊκός Ηλίας Βενέζης στο βιβλίο του «Μικρασία Χαίρε» χαρακτηρίζει τον μητροπολίτη Χρυσόστομο Σμύρνης «ως ηγέτη, εθνάρχη, ψυχή της Ελληνικής Μικρασίας». Στην ελαιογραφία/πορτρέτο του απεικονίζεται η επιβλητική φυσιογνωμία του. Βλέμμα καθάριο κι αποφασιστικό με μάτια που μαρτυρούν πολλά, καλογραμμένα φρύδια και μια βαθιά ρυτίδα, όμοια με χαρακιά ανάμεσά τους, με πλούσια, λευκή γενειάδα αποπνέει τον σεβασμό. Το μαύρο ράσο, το ψηλό καλυμμαύχι και το εγκόλπιο στο στήθος του συμπληρώνουν την προσωπογραφία, που με τους δικούς της κώδικες αναδεικνύει πως ο Χρυσόστομος με τη ζωή του και το μαρτυρικό του τέλος «υπηρέτησε το Γένος και την Εκκλησία γράφοντας μια σελίδα χρυσή». Καταγόμενος από την Τρίγλια της Προποντίδας, ως μαθητής ήταν «αγχίνους, τολμηρός, φιλόπρωτος, ενθουσιώδης, φιλότιμος, οξύς, επίμονος, φίλαλος …» Φοίτησε στη Θεολογική Σχολή της Χάλκης και κοντά στους εμπνευσμένους διδασκάλους του διδάχτηκε όχι μόνο το λόγο του Θεού, αλλά και τη διαχρονικότητα του Ελληνικού πνεύματος, διαμορφώνοντας έτσι την προσωπική του αρετή. Για την τραγωδία της Μικρασιατικής Καταστροφής το 1922 μ.Χ. ο τελευταίος Επίσκοπος Σμύρνης, Μητροπολίτης Χρυσόστομος Καλαφάτης υπήρξε η συμβολικότερη μορφή της ,καθώς ο μαρτυρικός του θάνατος από τον τουρκικό όχλο είναι άρρηκτα δεμένος με τις τελευταίες στιγμές της ελληνικής Σμύρνης και του Ιωνικού Ελληνισμού.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η προσωπογραφία του Χρυσόστομου, μητροπολίτη Σμύρνης, μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία, στο κεφάλαιο για την «Μικρασιατική καταστροφή», με στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές πως η παράδοση στις φλόγες της Σμύρνης και το ξερίζωμα του Ελληνισμού της Μικράς Ασίας σήμανε το θάνατο της Μεγάλης Ιδέας και όλων των πνευματικών στοιχείων, που είχαν στηρίξει τους Έλληνες στη δύσκολη πορεία τους μετά το 1453 μ.Χ. και ταυτόχρονα με την εγκατάσταση των προσφύγων στην Ελλάδα άλλαξε η παραδοσιακή μορφή της χώρας. Επομένως η προσωπογραφία εντάσσεται σε φύλλο εργασίας και πλαισιώνεται με δραστηριότητες διερευνητικής και συνεργατικής μάθησης, όπως (ενδεικτικές): 1.Πλοηγηθείτε στον διαδικτυακό χώρο του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού στην ενότητα « 1897-1922, η επέκταση του Ελληνικού Κράτους» και ειδικά στις ενότητες εσωτερική και εξωτερική πολιτική για να γνωρίσετε τα αίτια που οδήγησαν στη Μικρασιατική Καταστροφή και τις συνέπειες που είχε για τον Ελληνισμό. 2.Αφού διαβάσετε το λήμμα για τον Χρυσόστομο Μητροπολίτη Σμύρνης της Βικιπαίδειας, τα επιλεγμένα από τον εκπαιδευτικό αποσπάσματα από «Το αρχείον του εθνομάρτυρος Σμύρνης Χρυσοστόμου» (έκδοση ΜΙΕΤ) και παρακολουθήσετε τα σύντομα video από το youtube α) «Χρυσόστομος Καλαφάτης, ένα πρότυπο αληθινού πατριωτισμού», β) «Χρυσόστομος Καλαφάτης, Μητροπολίτης, καταστροφή Σμύρνης 13/9/1922» και γ) «Η συνταρακτική επιστολή του Μητροπολίτη Σμύρνης Χρυσοστόμου στον Ελευθέριο Βενιζέλο» να γράψετε ένα κείμενο (180 λέξεις) για την προσωπικότητά του. Ο εκπαιδευτικός μπορεί επίσης να προτείνει μια διαθεματική ερευνητική εργασία (project) Ιστορίας και Λογοτεχνίας, με στόχο την εμβάθυνση στις συνέπειες, κοινωνικές, πολιτισμικές και πολιτικές, που είχε η μικρασιατική καταστροφή για τον Ελληνισμό με θέμα «Η Μικρασιατική καταστροφή μέσα από τις σελίδες της Λογοτεχνίας» και η προσωπογραφία να αποτελέσει μέρος του υλικού.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5789
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ