Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Πορτρετο του διαφωτιστη και επαναστατη Ρηγα Φεραιου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο Ρήγας Φεραίος πρόδρομος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και της Ελληνικής Επανάστασης, πολιτικός στοχαστής, επαναστάτης και συγγραφέας απεικονίζεται στην ασπρόμαυρη λιθογραφία. Ένα στρογγυλό πρόσωπο, με εκφραστικά μάτια που ατενίζουν αποφασιστικά μπροστά και μεγάλη, επιβλητική μύτη, με περιποιημένο μουστάκι με στριφογυριστές άκρες και λεπτά χείλη, πλαισιωμένο με σπαστά, μαύρα μαλλιά, επιβάλλεται με το καθαρό, ευθυτενές βλέμμα του, που αποπνέει αγωνία και έγνοια για το μέλλον. Φορά άσπρο πουκάμισο κλειστό ως ψηλά στο λαιμό και μαύρο σακάκι με στενό γιακά. Ο Ρήγας ως διανοούμενος με σαφείς πολιτικές επιδιώξεις ξεπέρασε τα όρια του απλού δασκάλου του γένους και συνδύασε τη θεωρητική ενασχόληση με τη δράση, προκειμένου να υλοποιήσει το όραμά του για μια παμβαλκανική ομοσπονδία με κυρίαρχο το ελληνικό στοιχείο. Ο διαχρονικά πολιτικός λόγος του συμπυκνώνεται στη ρήση «Όποιος ελεύθερα συλλογάται, συλλογάται καλά» αναδεικνύοντας την πίστη του στα δημοκρατικά ιδεώδη και το ελεύθερο πνεύμα του κάθε πολίτη.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η προσωπογραφία του Ρήγα Φεραίου μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά: Α. στη Νεότερη Ιστορία, με στόχους οι μαθητές: α) να γνωρίσουν το περιεχόμενο του όρου Νεοελληνικός Διαφωτισμός και τα κύρια χαρακτηριστικά του, β) να γνωρίσουν την προσωπικότητα και το έργο τον πρωτεργάτη του Νεοελληνικού Διαφωτισμού Ρήγα Φεραίου, γ) να κατανοήσουν πώς ο Ρήγας Φεραίος συνδύασε τη γνώση, την πολιτική και την έντονη δράση και δ) να αντιληφτούν τη διαχρονικότητα του πολιτικού οράματός του. Συγκεκριμένα η προσωπογραφία μπορεί να ενταχθεί σε φύλλο εργασίας και να πλαισιωθεί με δραστηριότητες συνεργατικής και διερευνητικής μάθησης όπως (ενδεικτικές): 1. Αφού διαβάσετε την ενότητα «Ο νεοελληνικός διαφωτισμός» του σχολικού εγχειριδίου και τα κεφάλαια «Ο Ελληνικός Διαφωτισμός» και «Διαφωτισμός και νεοελληνική συνείδηση» από το έργο του Κ. Θ. Δημαρά «Νεοελληνικός Διαφωτισμός» να προσδιορίσετε το περιεχόμενο του όρου Νεοελληνικός Διαφωτισμός, τα κύρια χαρακτηριστικά του και τους σημαντικότερους εκπροσώπους του σε ένα σύντομο κείμενο.2. Αφού παρακολουθήσετε από το οπτικοακουστικό αρχείο της ΕΡΤ αποσπάσματα από το ντοκιμαντέρ με θέμα τη ζωή, το συγγραφικό έργο και το πολιτικό όραμα του Ρήγα Φεραίου και διαβάσετε τα κείμενα του Ρήγα «Τα δίκαια του ανθρώπου» και «Θούριος» (Βουλή των Ελλήνων, Ρήγα Βελεστινλή, Απάνθισμα κειμένων, σελ. 124-127) να γράψετε ένα άρθρο για τη διαχρονικότητα των ιδεών και τον ευρωπαϊσμό του Ρήγα Φεραίου. 3. Με γνώμονα τις γνώσεις, που αποκτήσατε από την μελέτη και επεξεργασία των προηγούμενων δραστηριοτήτων, να απαντήσετε στο ερώτημα: ποια η συμβολή του Νεοελληνικού Διαφωτισμού στη διάδοση του Διαφωτισμού στη Βαλκανική χερσόνησο; Β) στη Λογοτεχνία με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές λογοτεχνικά κείμενα, τα οποία γράφτηκαν κατά την περίοδο 1770 μ.Χ -1821μ.Χ. και χρονικά συμπίπτουν με το ρεύμα ιδεών του νεοελληνικού διαφωτισμού, που διαμορφώθηκε κάτω από την επίδραση των καινοτόμων ιδεών του ευρωπαϊκού διαφωτισμού και της γαλλικής επανάστασης. Η προσωπογραφία μπορεί να ενταχθεί σε φύλλο εργασίας και να πλαισιωθεί με δραστηριότητες συνεργατικής και διερευνητικής μάθησης όπως (ενδεικτικές): 1.) Αφού πλοηγηθείτε α) στο λήμμα «Ρήγας» της ενότητας Πρόσωπα και θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, των Ψηφίδων για την Ελληνική Γλώσσα του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας και στην ενότητα «Καντάτα ελευθερίας» της Βουλής των Ελλήνων, β) και διαβάσετε τον πατριωτικό ύμνο «Θούριος» του Ρήγα στον διαδικτυακό χώρο του Σπουδαστηρίου του Νέου Ελληνισμού να παρουσιάσετε με λόγο, εικόνα και ήχο τον πρωτεργάτη του Νεοελληνικού Διαφωτισμού Ρήγα Φεραίο με έμφαση στη σύζευξη της δράσης του με τις ιδέες του. 2. Αφού συμβουλευτείτε αποσπάσματα από την Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Λίνου Πολίτη (σελ. 127-128), από το έργο του Πασχάλη Κιτρομηλίδη, «Ρήγας Βελεστινλής, Θεωρία και Πράξη» (σελ.99), από το έργο του Λέανδρου Βρανούση, «Ρήγας Βελεστινλής 1757-1798» (σελ.72) να χαρακτηρίσετε τον «Θούριο» με βάση το περιεχόμενό του και να εντοπίσετε τα εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί για να επισημάνει τον επαναστατικό χαρακτήρα του.
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5792
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.)
> Ιδεολογικά και Φιλοσοφικά Κινήματα Ideological and philosophical movementsΙδεολογικά και Φιλοσοφικά Κινήματα
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Διαφωτισμός Age of EnlightenmentΔιαφωτισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Διαφωτισμός Age of EnlightenmentΔιαφωτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΩΤΣΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator