Ο Αλεξανδρος Υψηλαντης σε φιλελληνικη διαφημιση σαπουνιου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για φιλελληνική διαφήμιση σαπουνιού την οποία συμπεριέλαβε ο Γάλλος συγγραφέας Alfred Van Den Brule στο ιστορικό έργο του «L’Orient Hellène. Grèce-Crète-Macédoine», το οποίο εξέδωσε το 1907 μετά το ταξίδι του στην Ελλάδα (1905-1906). Ο εικαστικός φιλελληνισμός, ειδικά στις αρχές του 19ου αιώνα έφερε μια πλούσια παραγωγή έργων φιλοτεχνημένων από ρομαντικούς, Ευρωπαίους καλλιτέχνες, Γάλλους -κυρίως-, αλλά και Άγγλους, Ιταλούς και Γερμανούς, προκειμένου να διατηρηθεί ζωντανό το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης για την «Ελληνική Υπόθεση» στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια του αγώνα για εθνική ανεξαρτησία. Δημοφιλή φιλελληνικά ζωγραφικά έργα αναπαράχθηκαν στη συνέχεια προκειμένου να διακοσμηθούν ακόμη και χρηστικά αντικείμενα. Το συγκεκριμένο χαρακτικό με την προσωπογραφία του Αλέξανδρου Υψηλάντη χρησιμοποιήθηκε για τη διαφήμιση σαπουνιού.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στον εκπαιδευτικό προτείνεται να αξιοποιήσει την προσωπογραφία ως δευτερογενή οπτική ιστορική πηγή, σε δραστηριότητα ιστορικού γραμματισμού στην οποία οι μαθητές συσχετίζουν τη συγκεκριμένη εικαστική δημιουργία με το φιλελληνικό ρεύμα τόσο στην χρονική περίοδο στην οποία παραπέμπει το μαθησιακό αντικείμενο (αρχές του 19ου αιώνα), όσο και στην περίοδο έκδοσής του από τον Alfred Van Den Brule (αρχές του 20ού αιώνα). Ειδικότερα σε σχέση με τον εικονιζόμενο ήρωα της Ελληνικής Επανάστασης το χαρακτικό μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό στο πλαίσιο δραστηριότητας ιστορικού και οπτικού γραμματισμού στην οποία οι μαθητές παρατηρούν, αναλύουν και αξιολογούν το έργο τέχνης, ενώ παράλληλα περιγράφουν και εντάσσουν το εικονιζόμενο πρόσωπο στα ιστορικά συμφραζόμενα της εποχής του αξιολογώντας το ως δευτερογενή οπτική ιστορική πηγή.
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί επιπλέον να αξιοποιηθεί διδακτικά στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας με την ένταξή του σε ποικίλες δραστηριότητες στις οποίες οι μαθητές διερευνούν ζητήματα σχετικά με τη διαφήμιση, όπως: Η αναζήτηση διαφημίσεων, παλαιότερων και σύγχρονων, που αξιοποιούν ή και εκμεταλλεύονται το ιστορικό παρελθόν (πρόσωπα, χώρους, μνημεία κ.ά.) καθώς και έργα τέχνης, η διερεύνηση και σύγκριση των μέσων πειθούς που χρησιμοποιούν, ο προβληματισμός για τους ρητούς και υπόρρητους στόχους των επιλογών αυτών και τελικά η παραγωγή επιχειρηματολογικού λόγου πάνω στα ζητήματα αυτά. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα είχε να ζητηθεί από τους μαθητές να «πειράξουν» τη συγκεκριμένη ή και άλλες παλιές διαφημίσεις με στόχο την προσαρμογή τους στη σύγχρονη τεχνολογική και κοινωνικοικονομική πραγματικότητα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5840
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Διαφημιστικά κείμενα Advertising textsΔιαφημιστικά κείμενα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Επιχειρηματολογία ArgumentationΕπιχειρηματολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ