Ο Παρνασσος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Άποψη του Παρνασσού, στα 1887, που εμπεριέχεται στο έργο του Αυστριακού συγγραφέα Amand Schweiger Lerchenfeld (1846-1910) «Griechenland in Wort und Bild, Eine Schilderung des hellenischen Konigreiches». Ο συγγραφέας ταξίδεψε στη Μεσόγειο και στην περιοχή από «τον Δούναβη ως τον Καύκασο», όπως αναφέρει ο ίδιος. Η περιγραφή του ταξιδιού του στην Ελλάδα ξεκινά από την Αθήνα και την Αττική και συνεχίζει με την Πελοπόννησο, τη Βοιωτία, τη Φωκίδα, τη Φθιώτιδα, την Αιτωλοακαρνανία, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία, τις Σποράδες, τις Κυκλάδες και τις Ιόνιες νήσους. Αναφέρεται σε ιστορικά και σύγχρονά του γεγονότα και η έκδοση περιέχει εξήντα εικόνες. Ο Παρνασσός είναι ένα από τα υψηλότερα βουνά της Ελλάδας και εκτείνεται στις περιφερειακές ενότητες της Βοιωτίας, της Φθιώτιδας και της Φωκίδας. Στον Παρνασσό ήταν χτισμένο το σπουδαιότερο μαντείο της αρχαίας Ελλάδας, το μαντείο των Δελφών, ο «ομφαλός» της γης. Ετυμολογικά η λέξη Παρνασσός προέρχεται από το προελληνικό υπόστρωμα, δηλαδή τη γλώσσα των Πελασγών, οι οποίοι στα τοπωνύμιά τους χρησιμοποιούσαν την κατάληξη «–σσος». Στη συγκεκριμένη εικόνα απεικονίζονται οι υπώρειες του Παρνασσού αλλά και οι βουνοκορφές του χιονισμένες.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Αρχαίας Ιστορίας με σκοπό οι μαθητές να γνωρίσουν το περιβάλλον του σπουδαιότερου μαντείου της αρχαιότητας, του μαντείου των Δελφών. Θα αναζητήσουν στοιχεία για την ίδρυση του μαντείου, τον τρόπο χρησμοδοσίας, την Πυθία, την απήχηση που απολάμβανε το μαντείο στην αρχαιότητα και θα ερμηνεύσουν το γεγονός ότι οι χρησμοί ήταν διφορούμενοι. Επίσης, θα καταγράψουν άλλα γνωστά ελληνικά μαντεία και θα εξηγήσουν την ανάγκη που οδήγησε στην ίδρυσή τους. Υπάρχει και σήμερα αυτή η επιθυμία στον άνθρωπο να γνωρίσει τα μελλούμενα και με ποιους τρόπους το κατορθώνει; Επιπλέον, το θέμα θα μπορούσε να προσεγγισθεί από μυθολογική άποψη και να ανακαλύψουν οι μαθητές τις διασυνδέσεις του Παρνασσού με τον κατακλυσμό του Δευκαλίωνα, τις νύμφες και τις Μούσες. Ακόμη, το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Γεωγραφίας, έτσι ώστε να αναδειχθεί ένας από τους μεγαλύτερους εθνικούς δρυμούς της Ελλάδας. Τέλος, το παρόν μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, με σκοπό οι μαθητές να συσχετίσουν το όρος Παρνασσός με το λογοτεχνικό ρεύμα που αναπτύχθηκε στη Γαλλία στα μέσα του 18ου αιώνα και έφερε την ονομασία «παρνασσισμός» (από τον γαλλικό όρο mouvement parnassien). Οι μαθητές θα μελετήσουν τη σχέση του παρνασσισμού με το κίνημα του ρομαντισμού και του κλασικισμού, θα αναζητήσουν τους κυριότερους εκπροσώπους του και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5842
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία > Δωδεκάθεο Twelve OlympiansΔωδεκάθεο
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Φυσικό περιβάλλον Natural environmentΦυσικό περιβάλλον > Πλανήτης Γη Planet EarthΠλανήτης Γη
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Ρεύματα / Κινήματα Streams / MovementsΡεύματα / Κινήματα > Παρνασσισμός ParnassianismΠαρνασσισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία: Μποζίνη Θεοδώρα
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
συντονιστής / επιστημονικός υπεύθυνος μεταδεδομένων: Ψυχογυιού Ευαγγελία
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ