Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Η ανασταση του δασκαλου (αρθρο του 1920)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το άρθρο με τίτλο ‘Η Ανάσταση του δασκάλου’ (1920) είναι δημοσιευμένο στο μαχητικό περιοδικό των δημοτικιστών ‘Ο Νουμάς’ (Vol 17, No 690 σ.σ 403-404). Στο συγκεκριμένο κείμενο συντάκτης είναι ο Λεωνίδας Σουρέας, που ήταν γνωστός με το φιλολογικό ψευδώνυμο Κώστας Παρορίτης. Ήταν Έλληνας λογοτέχνης, ο οποίος γεννήθηκε στο Παρόρειο της Λακωνίας το 1878 και πέθανε στην Αθήνα το 1931. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο των Αθηνών το 1896 και αναγορεύτηκε διδάκτωρ του Πανεπιστημίου των Αθηνών το 1898. Έπειτα εργάστηκε ως σχολάρχης στην Ύδρα. Ήταν οπαδός του κινήματος του δημοτικισμού του Γιάννη Ψυχάρη με σοσιαλιστικό ιδεολογικό προσανατολισμό, τον οποίο και δεν δίστασε να περάσει στα έργα του από την πρώτη του κιόλας εμφάνιση. Στο άρθρο αυτό επικρίνει ένα ιστορικό, όπως το χαρακτηρίζει, έγγραφο της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης τονίζοντας με αυστηρότατο τρόπο ότι ο συγκεκριμένος κλάδος των δασκάλων της Μέσης Εκπαίδευσης δεν έχει να προσφέρει τίποτε στη χώρα, νοσεί βαθιά, είναι φοβισμένος, άβουλος, άχρωμος και στείρος πνευματικά. Ταυτόχρονα προβάλλει την αδήριτη ανάγκη της αναγέννησης και αναδημιουργίας του δασκάλου, ο οποίος θα πρέπει να εμπνεύσει, να φωτίσει, να οδηγήσει το λαό στην πρόοδο και την προκοπή. Να μετουσιωθεί από άβουλο, χειραγωγημένο και πειθήνιο όργανο σε συνειδητό και ανοιχτόμυαλο πνευματικό ταγό. Το δε σχολείο θα πρέπει να γίνει η χαρά της ζωής, της δικαιοσύνης και της αγάπης, αφού πριν, ο βασικός πυλώνας του, ο δάσκαλος πρέπει να πνίξει τα δυο κυρίαρχα τέρατα : το πρώτο είναι η δουλοφροσύνη και η υποτακτικότητα (ραγιαδισμός ) και το δεύτερο είναι η άκρα συντηρητικότητα ( μιστριωτισμός < Γεώργιος Μιστριώτης : Κλασσικός φιλόλογος, φανατικός αντίπαλος του δημοτικισμού, ιδεοληπτικός, στενοκέφαλος, φίλερις και θορυβοποιός, ο οποίος πολύ συχνά προέβαινε σε πλύση εγκεφάλου και χειραγωγούσε τους φοιτητές του υπέρ της καθαρεύουσας ως μόνης 'καθαρής' και ορθής μορφής της ελληνικής γλώσσας ) Μόνο έτσι, καταλήγει ο αρθρογράφος, με ενότητα και ομοψυχία θα οδηγηθεί ο λαός και ο τόπος προς το φως της Ανατολής.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη στοιχείων των κειμενικών τύπων του άρθρου και της κριτικής κειμένου (προθετικότητα του συγγραφέα, γλωσσικά και υφολογικά στοιχεία, ρητές και υπόρρητες πληροφορίες που αναδεικνύονται, επιχειρήματα). Ακόμη, μπορεί να αξιοποιηθεί και για τη μελέτη των γλωσσικών ποικιλιών και μορφών της γλώσσας, όπως αυτές εκφράστηκαν την εποχή της διαμάχης καθαρευουσιάνων - δημοτικιστών. Αντίστοιχα, μπορεί να αξιοποιηθεί και σε διαθεματικές δραστηριότητες σχετικές με τη διερεύνηση του περιεχομένου και των ιδεολογικών στάσεων που εμφανίζονται σε περιοδικά και εφημερίδες της εποχής και να γίνει κατανοητή η κοινωνική διχαστική κατάσταση, εμφανώς επηρεασμένη από τα ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν τη μετέπειτα πορεία της χώρας. Συνεπώς, το συγκεκριμένο κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί και στα πλαίσια του μαθήματος της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5854
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
> Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Επιχειρηματολογία ArgumentationΕπιχειρηματολογία
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικοί τύποι Text typesΚειμενικοί τύποι > Επιχειρηματολογία ArgumentationΕπιχειρηματολογία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου:
Κώστας Παρορίτης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator