Κωνσταντινος Κουμας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ελαιογραφία του Διονυσίου Τσόκου που απεικονίζει τον Κωνσταντίνο Κούμα σημαντικό λόγιο της εποχής του νεοελληνικού διαφωτισμού, ο οποίος γεννήθηκε στην Λάρισα το 1777 και πέθανε στην Τεργέστη το 1836. Η οικογένεια του Κωνσταντίνου Κούμα το 1787 κατέφυγε στον Τύρναβο (για να προστατευθεί από επιδημία πανώλης που ξέσπασε στην Λάρισα), όπου ο μικρός Κωνσταντίνος έμαθε τα πρώτα γράμματα, ενώ δεκαπενταετής ξεκίνησε να φοιτά στην περίφημη Σχολή του Τυρνάβου (γνωστή και ως «ελληνομουσείο») με διδάσκαλο τον Ιωάννη Πέζαρο. Η πορεία του από εκείνο το σημείο και στην συνέχεια είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς ο Κούμας σπουδάζει στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης και αποκτά μεγάλη φήμη ως οργανωτής σχολείων σε πολλά μέρη της Ελλάδας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αξιοποίηση της απεικόνισης του Κωνσταντίνου Κούμα προς την κατεύθυνση της διερεύνησης της εκπαίδευσης κατά την εποχή της Τουρκοκρατίας, μπορεί να ξεκινήσει με την μελέτη της βιογραφίας του. Για τον σκοπό αυτό προτείνεται ο εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσει την ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου Αθηνών «Λόγιοι & Κείμενα του 17ου-19ου αιώνα», στην οποία θα αναζητήσει και θα εντοπίσει το λήμμα που είναι αφιερωμένο με τον συγκεκριμένο λόγιο. Οι μαθητές θα ξεκινήσουν μελετώντας την ζωή και την δράση του Κούμα και στην συνέχεια με την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού και στο ίδιο ψηφιακό περιβάλλον θα επεκταθούν στην μελέτη άλλων Ελλήνων λογίων της τουρκοκρατίας και κυρίως των Σχολών που ήταν σε λειτουργία τότε. Προτείνεται επίσης να χρησιμοποιηθεί ένας χάρτης της Ελλάδας, στον οποίο θα εντοπίζουν και θα σημειώνουν τις πόλεις, στις οποίες λειτουργούσαν οι Σχολές που αναφέρονται στην ιστοσελίδα «Λόγιοι & Κείμενα του 17ου-19ου αιώνα». Με αυτή την δραστηριότητα αναμένεται να αναδειχθεί ότι σε ολόκληρη της τουρκοκρατούμενη Ελλάδα λειτουργούσαν πάρα πολλές και σημαντικές σχολές και σχολεία. Στο τέλος αυτής της διδακτικής δραστηριότητας ο εκπαιδευτικός μπορεί να προκαλέσει αναστοχαστική συζήτηση μεταξύ των μαθητών του με στόχο να ανασκευαστεί η λανθασμένη πεποίθηση ότι η ελληνική παιδεία ασκούνταν κρυφά στην εποχή της τουρκοκρατίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5867
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Τσόκος Διονύσιος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ