Νικος-Γαβριηλ Πεντζικης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία (από το Αρχείο του Γεννάδιου Δεμερτζή) που απεικονίζει τον Θεσσαλονικέα πεζογράφο (και ζωγράφο) Νίκο – Γαβριήλ Πεντζίκη (Θεσσαλονίκη 1908 – Θεσσαλονίκη 1993), αδελφό της ποιήτριας Ζωής Καρέλλη. Ο Νίκος – Γαβριήλ Πεντζίκης πρωτοεμφανίστηκε στην λογοτεχνίας το 1934 με το μυθιστόρημα «Ανδρέας Δημακούδης», ενώ στην συνέχεια άρχισε η μακρόχρονη συνεργασία του με πολλά περιοδικά και εφημερίδες της Θεσσαλονίκης. Το λογοτεχνικό του έργο εντάσσεται στη γενιά του ’30 και μάλιστα ανάμεσα στους πρωτοπόρους συγγραφείς που εισηγήθηκαν τη συνειρμική γραφή υπό την επίδραση του μοντερνισμού στη νεοελληνική πεζογραφία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Μέσα από το σύνολο των λογοτεχνών της Θεσσαλονίκης προτείνεται η παράλληλη ανάγνωση ορισμένων αποσπασμάτων από δύο ή τρεις από αυτούς, με στόχο την συγκριτική μελέτη του έργου τους και την διαμόρφωση μιας σχετικώς πλήρους εικόνας για τα χαρακτηριστικά της γραφής τους. Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές μπορούν να διαβάσουν επιλεγμένα έργα των Νίκου - Γαβριήλ Πεντζίκη και Γιώργου Ιωάννου (μπορούν να βρεθούν στην ιστοσελίδα του Σπουδαστηρίου Νέου Ελληνισμού). Οι λογοτέχνες αυτοί προτείνονται γιατί όπως ισχυρίζεται ο καθηγητής Π. Μουλάς η επιρροή του Πεντζίκη στο έργο του Γιώργου Ιωάννου είναι μεγάλη, ενώ ο Ιωάννου θεωρείται μαθητής του Πεντζίκη. Η ανάγνωση αυτή (μπορεί να γίνει και με εφαρμογή του μοντέλου των αναγνωστικών κύκλων) θα στοχεύει στον εντοπισμό κοινών στοιχείων στο έργο των δύο πεζογράφων όπως είναι λ.χ. η ύπαρξη εσωτερικού μονολόγου, η συνειρμική γραφή, οι υπαρξιακές και κοινωνικές αναζητήσεις η εξομολογητική διάθεση κ.λπ. Τέλος ο εκπαιδευτικός προτείνεται να εντάξει και στα υπό μελέτη έργα και το μυθιστόρημα της Θεσσαλονικέως πεζογράφου Σοφίας Νικολαΐδου (ως νεότερης εκπροσώπου της λογοτεχνίας της Θεσσαλονίκης) «Απόψε δεν έχουμε φίλους» και να ζητήσει από τους μαθητές του να εντοπίζουν χαρακτηριστικά που το συσχετίσουν με το συγκεκριμένο λογοτεχνικό ρεύμα (περιδιάβαση στην ατομική και συλλογική μνήμη, αναπόληση της πάτριας γης, καταγραφή του υλικού μέσα από το βίωμα και τη μαρτυρία).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5870
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Πεζογράφημα - Αφήγημα Prose - NarrativeΠεζογράφημα - Αφήγημα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ