Άποψη των Ιωαννινων
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για σχέδιο του Thomas Allom (1804-1872), το οποίο περιλαμβάνεται σε ταξιδιωτικό λεύκωμα για την Κωνσταντινούπολη και τις επτά πρώιμες χριστιανικές εκκλησίες που εκδόθηκε στο Λονδίνο (1836-38) σε κείμενα του Ιρλανδού εφημέριου Robert Walsh (1777-1852). Ο Άγγλος περιηγητής προχωρεί στην εικαστική αναπαράσταση της πόλης των Ιωαννίνων στα οθωμανικά χρόνια, αποδίδοντας ένα ειδυλλιακό, σχεδόν εξιδανικευμένο, τοπίο. Σε πρώτο πλάνο διακρίνονται άνδρες με τις τοπικές φορεσιές τους και τα όπλα τους, οι οποίοι περπατούν ή αναπαύονται σε έναν οχυρωμένο χώρο. Σε δεύτερο πλάνο φαίνεται το περίφημο Κάστρο της πόλης, του οποίου τμήματα σώζονται και είναι επισκέψιμα ακόμα και σήμερα. Στο βάθος διακρίνονται τα υψώματα από το όρος Μιτσικέλι. Στη λίμνη των Ιωαννίνων, η οποία συνιστά το υδάτινο στοιχείο του χώρου, αρμενίζουν ιστιοφόρα πλοιάρια. Στο Κάστρο είναι ευδιάκριτες οι δυο ακροπόλεις του. Στο δεξιό μέρος της εικόνας φαίνεται η βορειοανατολική ακρόπολη, όπου δεσπόζουν το τζαμί του Ασλάν πασά, το οποίο πλαισιώνεται από διάφορα κτίσματα, και ένας κυκλικός πύργος, κατάλοιπο της υστεροβυζαντινής οχύρωσης του κάστρου. Στο αριστερό μέρος διακρίνονται η νοτιοανατολική ακρόπολη ή, αλλιώς, το Ιτς Καλέ, με τα κτίσματα του παλατιού (σεραγιού) που έκτισε ο Αλή Πασάς, τμήματα της οχύρωσης με τους πύργους της και ο μιναρές από το Φετιχέ τζαμί.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικαστική αυτή αναπαράσταση είναι δυνατό να αξιοποιηθεί με ποικίλους τρόπους. Ενδείκνυται για διαθεματικές προσεγγίσεις, οι οποίες μπορεί να εκτείνονται από τη Νεοελληνική Γλώσσα, την Ιστορία, τη Γεωγραφία και την Αισθητική Αγωγή μέχρι μορφές ημιτυπικής εκπαίδευσης, όπως η Περιβαλλοντική, ή, ακόμα, και άτυπης εκπαίδευσης, όπως, για παράδειγμα, η προετοιμασία σχολικών εκδρομών, καθώς τα Ιωάννινα αποτελούν προσφιλή προορισμό των τελευταίων. Προτείνεται να συγκριθεί το βλέμμα των περιηγητών στα Ιωάννινα του 19ου αιώνα και η εικαστική περιγραφή τους με μια σύγχρονη περιήγηση στην πόλη. Το Κάστρο, άλλωστε, είναι επισκέψιμος χώρος και οι μαθητές/τριες θα μπορούσαν, μέσα από ομαδικές εργασίες, να εντοπίσουν στα σύγχρονα κατάλοιπα το τι παραμένει ακόμα σήμερα και τι έχει αλλάξει σε σχέση με το παρελθόν, όπως αυτό αποτυπώνεται στο παρόν μαθησιακό αντικείμενο. Μπορεί, επιπλέον, να σχεδιάσουν την παρουσίαση της φυσιογνωμίας της πόλης, άλλοτε και τώρα αντλώντας πληροφορίες από επίσημες ιστοσελίδες στο διαδίκτυο, όπως αυτή του Υπουργείου Πολιτισμού για το Κάστρο, καθώς και από αρχαιολογικούς και τουριστικούς οδηγούς. Σε αυτήν την κατεύθυνση αξίζει να χρησιμοποιηθούν χάρτες της περιοχής, αλλά, κυρίως, η ψηφιακή εφαρμογή της Wikimapia όπου είναι δυνατό να εντοπιστούν από δορυφορική λήψη όλα τα κύρια χαρακτηριστικά σημεία της εικονικής αναπαράστασης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5875
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα > Ελλάδα / Ευρώπη / Άλλοι τόποι
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες
Γεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον > Πόλεις
Εικαστικά > Issues of Visual Arts
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση / Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη > Πολιτισμική Ποικιλότητα- Πολιτιστική Κληρονομιά > Σύνδεση Πολιτιστικής Κληρονομιάς με στοιχεία / υλι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ