Γ. Κ. Στρατηγη, Εις τον ανδριαντα του Καραϊσκακη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το ποίημα αυτό του Γ.Κ. Στρατήγη δημοσιεύτηκε το 1896 στις σελίδες 70-72 του τόμου «Εθνικόν Ημερολόγιον» (όπως μετονομάστηκε μετά το 1891 το «Ημερολόγιον Σκόκου», ένα από τα μακροβιότερα περιοδικά έντυπα που κυκλοφόρησε από το 1886 έως το 1918). Το ποίημα φέρει με αστερίσκο σημείωση (πιθανότατα του εκδότη, Γ. Σκόκου, 1854-1929), από την οποία πληροφορούμαστε ότι το απήγγειλε ο ίδιος ο ποιητής στη λαμπρή και επίσημη τελετή των αποκαλυπτηρίων του ανδριάντα που ανεγέρθηκε στον Πειραιά προς τιμή του ήρωα της ελληνικής Επανάστασης Γεωργίου Καραϊσκάκη. Μεταφέρει επίσης την ατμόσφαιρα της «ιεράς συγκίνησης» που μετέδωσε η απαγγελία, δεδομένου ότι σε περιοχή του Πειραιά και συγκεκριμένα στο Φάληρο ο Καραϊσκάκης άφησε την τελευταία του πνοή στο πεδίο της μάχης το 1827. Τονίζει μάλιστα ότι στο ακροατήριο παριστάμενος και «ένδακρυς» παρακολουθούσε την τελετή ο βασιλιάς της Ελλάδος Γεώργιος Α΄ αλλά και ο γιος του Γεωργίου Καραϊσκάκη. Ο Γεώργιος Στρατήγης στο ποίημά του αυτό επισημαίνει τη λατρεία του λαού στο πρόσωπο του ασυμβίβαστου ήρωα, τον δοξάζει ως ημίθεο και περιμένει να εισακουστούν οι επικλήσεις του προς το Θεό, ώστε να έρθουν καλύτερες μέρες για την Πατρίδα. Το ποίημα αποτελείται από 15 στροφές με άνισο αριθμό στίχων και με ζευγαρωτή ομοιοκαταληξία. Οι δύο πρώτες στροφές αποτελούν εγκώμιο στη δόξα του ήρωα, στη συνέχεια γίνεται αναφορά σε πτυχές της ζωής και της δράσης του στην επανάσταση του 1821. Ακολουθούν αναφορές στον αγώνα όλης της Ελλάδας για την ελευθερία, ενώ παράλληλα συνδέεται ο Καραϊσκάκης και με μορφές του προεπαναστατικού Ελληνισμού και της Ελληνικής Επανάστασης, όπως τον Ρήγα Φεραίο, τον Λάμπρο Κατσώνη, τον Μάρκο Μπότσαρη, τον Αθανάσιο Διάκο, τον Ανδρέα Μιαούλη και τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη. Στις τελευταίες στροφές το ποίημα, αφού κάνει μια τελευταία αναδρομή και στο αρχαίο παρελθόν, εστιάζει στην επικαιρότητα της εποχής με αναφορά σε περιοχές του τότε αλύτρωτου ελληνισμού, όπως την Κρήτη και την Κύπρο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας. Συγκεκριμένα μπορεί να διερευνηθεί ο τρόπος πρόσληψης της ιστορικής μνήμης στην Ελλάδα στα τέλη του 19ου αιώνα. Προτείνεται να ζητηθεί από τους μαθητές ο συσχετισμός της θέσης ανέγερσης του ανδριάντα με το κέντρο της αστικής πόλης, ο βαθμός επισημότητας της τελετής, ποια πρόσωπα συμμετείχαν σε αυτή, μετά από πόσα χρόνια ανεγέρθηκε επίσημα μνημείο για τον Γεώργιο Καραϊσκάκη καθώς και ο λόγος που επιλέχτηκε ο Πειραιάς. Συγκριτικά μπορεί να διερευνηθεί κατά πόσο τιμήθηκε μέχρι εκείνη την εποχή ο Γεώργιος Καραϊσκάκης σε σχέση με άλλους ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης και το εύρος αποτύπωσης της μορφής του ήρωα, γενικότερα, στην Τέχνη της εποχής εκείνης αλλά και σήμερα (ζωγραφική, γλυπτική). Εναλλακτικά το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί και στο μάθημα της Λογοτεχνίας, ως παράδειγμα παραδοσιακής ποίησης και να αναζητηθούν τα βασικά χαρακτηριστικά της, νοηματικά και ιδεολογικά. Προτείνεται δε, με αφορμή την υποσημείωση του ποιήματος, να δοθεί έμφαση στη συγκινησιακή φόρτιση που πυροδοτεί στο ακροατήριο η απαγγελία του ποιήματος και να αναδειχθεί η προσωπικότητα του Καραϊσκάκη ως συμβόλου ηρωισμού, με την ανάγνωση και άλλων ποιημάτων που αναφέρονται σε αυτόν.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5883
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Γ. Στρατήγης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΗΛΙΑΣ ΥΦΑΝΤΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ