Κατοψη του ναου του Ολυμπιου Διος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το ιερό του Ολυμπίου ιδρύθηκε σύμφωνα με την παράδοση από τον Δευκαλίωνα, γενάρχη των Ελλήνων προς τιμή του Δία για τη σωτηρία του μετά τον κατακλυσμό. Βρίσκεται νοτιοανατολικά της Ακρόπολης. Σε έναν ορθογώνιου σχήματος χώρο στέκονται ακόμη και σήμερα 15 μεγάλοι κίονες κορινθιακού ρυθμού, που περιέβαλαν το ναό του Ολυμπίου Διός (Ολυμπιείον). Η ανέγερση του ναού άρχισε από τον Πεισίστρατο το Νεώτερο κατά το β΄ τέταρτο του 6ου αι. π.Χ. Είχε την μορφή περίπτερου ναού, δηλαδή ο σηκός περικλειόταν από μια σειρά κίονες, την περίσταση, οι οποίοι σχημάτιζαν τον χώρο μεταξύ της περίστασης και του ναού, την πτέρυγα. Σε μέγεθος ο ναός του Ολυμπίου Διός ξεπερνούσε τον τότε ναό της Αθηνάς στην Ακρόπολη, αντανακλώντας την εξουσία του τύραννου Πεισίστρατου. Στο δ΄ τέταρτο του 6ου αι. π.Χ. οι Πεισιστρατίδες επιδίωξαν να οικοδομήσουν έναν μεγαλύτερο ναό δωρικού ρυθμού, που θα ανταγωνιζόταν σε όγκο και επιβλητικότητα τα αρχαϊκά ναϊκά οικοδομήματα της Ιωνίας. Ο ναός δεν ολοκληρώθηκε λόγω της πτώσης της τυραννίδος το 510 π.Χ.. Οι προσπάθειες αποπεράτωσης του ναού δεν ευόδωσαν ούτε τον 4ο αι. π.Χ., στα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου ούτε στα ελληνιστικά χρόνια από τον Αντίοχο Δ΄ τον Επιφανή (175-163 π.Χ.). Κατά την περίοδο της Ρωμαιοκρατίας και ειδικότερα την εποχή του Οκταβιανού Αυγούστου (63 π.Χ.-14 μ.Χ.) έγιναν ανανεωτικές εργασίες. Ωστόσο η ολοκλήρωση του ναού πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο 117-138 μ.Χ. από τον φιλέλληνα αυτοκράτορα Αδριανό. Το κτίριο ήταν δίπτερος ναός κορινθιακού ρυθμού, με προσθήκη και τρίτης κιονοστοιχίας στις στενές πλευρές, και διακρινόταν εσωτερικά σε τρία μέρη (πρόναο, σηκό, οπισθόδομο). Ενδεχομένως να περιελάμβανε εσωτερικές ιωνικές κιονοστοιχίες κοντά στους εξωτερικούς τοίχους για την στήριξη της στέγης. Στον σηκό φυλασσόταν χρυσελεφάντινο άγαλμα του Διός και κοντά σε αυτό ο ανδριάντας του Αδριανού. Ο αυτοκράτορας λατρεύτηκε επίσης ως θεός στο ναό. Σε θέση παρακείμενη προς τον ναό κατασκευάσθηκε η λεγόμενη Πύλη του Αδριανού. Η συγκεκριμένη Αψίδα ανεγέρθηκε όταν πέρασε ο αυτοκράτορας Ανδριανός το 131 μ.Χ. για να εγκαινιάσει το ναό του Ολυμπίου Διός. Το σχέδιο προέρχεται από τη δεύτερη έκδοση του δεύτερου τόμου του βιβλίου του Γάλλου αρχιτέκτονα Julien-David Le Roy με τίτλο «Τα ερείπια από τα ωραιότερα μνημεία της Ελλάδας από πλευράς ιστορικής και αρχιτεκτονικής»[Les ruines des plus beaux monuments de la Grece, considérées du côté de l'histoire et du côté de l'architecture] το 1770. Η πρώτη έκδοση του βιβλίου χρονολογείται το 1758. Ο Le Roy επισκέφτηκε την τουρκοκρατούμενη Ελλάδα το Φεβρουάριο του 1755 και μέχρι τον Ιούνιο του ίδιου έτους κατέγραψε και σχεδίασε in situ αρκετά κτήρια της αρχαίας και ρωμαϊκής Αθήνας. Δέχτηκε κριτική για την ακρίβεια των σχεδίων του από τους Άγγλους αρχιτέκτονες και αρχαιολόγους James Stuart και Nicholas Revett, που επίσης επεδίωξαν να αποτυπώσουν τις ελληνικές αρχαιότητες κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται οι μαθητές να περιγράψουν το εικονιζόμενο σχέδιο και να υποθέσουν τι αναπαριστά, την ιδιότητα του προσώπου που το σχεδίασε και τους στόχους που το σχέδιο εξυπηρετεί. Οι μαθητές μπορούν να δουν επίσης μία σύγχρονη εικόνα του μνημείου και να διαπιστώσουν τη σημασία της σχεδιαστικής αποτύπωσης του Ναού του Λυμπίου Διός από τον Γάλλο αρχιτέκτονα Julien-David Le Roy το 1755. Είναι δυνατό ακόμη να αναζητήσουν εικόνες και σχέδια και από άλλους ναούς της αρχαιότητας που ανήκουν στον περίπτερο τύπο αρχιτεκτονικής, όπως ο Ναός της Ήρας στην αρχαία Ολυμπία, ο Ναός του Απόλλωνα στην Επίδαυρο, ο Ναός του Ασκληπιού στην Επίδαυρο, και να συζητήσουν για τις ομοιότητες και τις διαφορές, κυρίως ως προς τον αριθμό των κιόνων τους οποίους κάθε ναός περιελάμβανε. Μπορούν ακόμη οι μαθητές να συζητήσουν για την προσωπικότητα του αυτοκράτορα Αδριανού και ομαδικά να συλλέξουν φωτογραφίες των έργων που ανεγέρθηκαν κατά την περίοδο της αυτοκρατορίας του ιδιαίτερα στην Αθήνα (Βιβλιοθήκη Αδριανού, Υδραγωγείο).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5913
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΧΑΚΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ