Αναγλυφο χορευτριας, Διονυσιακο θεατρο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η φωτογραφία (ηλιογκραβούρα, ακριβέστερα), τραβήχτηκε το 1889 και δείχνει ένα ανάγλυφο χορεύτριας από το αρχαίο θέατρο του Διονύσου στην Αθήνα. Το συγκεκριμένο ανάγλυφο πιθανότατα ανήκει στις ανάγλυφες πλάκες που προσέθεσε στο θέατρο τον 5ο μ.Χ. αι. ο άρχοντας Φαίδρος στο ψηλό λογείο ("βήμα του Φαίδρου"), που χρησίμευε ως χώρος αγόρευσης των ρητόρων. Οι πλάκες αυτές απεικόνιζαν παραστάσεις από τη ζωή του Διονύσου και αρχικά ανήκαν σε άλλο, άγνωστο σ’ εμάς μνημείο των μέσων περίπου του 2ου αι. μ.Χ. Στο ανάγλυφο παριστάνεται μια χορεύτρια σε θέση προφίλ, η οποία φορά έναν ποδήρη χιτώνα. Με τα χέρια της μαζεύει το ρούχο της, σαν να ετοιμάζεται εκείνη τη στιγμή να χορέψει. Οι πτυχώσεις του χιτώνα πέφτουν πλούσιες, προσδίδοντας κίνηση στο κατά τα άλλα ακίνητο σώμα, και από μέσα από το ρούχο διακρίνεται η γάμπα της κοπέλας. Η εικόνα ενδείκνυται για τη διδασκαλία της ελληνορωμαϊκής τέχνης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της αρχαίας Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να προβάλει την εικόνα στην τάξη κατά τη διάρκεια της ιστορικής αφήγησης που αφορά την ελληνορωμαϊκή τέχνη. Η εικόνα μπορεί να αποτελέσει ερέθισμα για συζήτηση γύρω από τα εξής θέματα: α) την καθοριστική επιρροή της ελληνικής τέχνης στη ρωμαϊκή β) ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των ελληνικών και των ρωμαϊκών έργων τέχνης (π.χ. η έντονη κίνηση στις πτυχώσεις του ρούχου αποτελεί ομοιότητα, από την άλλη όμως τα ρωμαϊκά έργα τέχνης είναι πιο χονδροειδή από τα ελληνικά). Ενδείκνυται ο διδάσκων να προβάλει ταυτόχρονα και ένα ανάγλυφο της κλασικής αρχαιότητας και να ζητήσει από τους ίδιους τους μαθητές να εντοπίσουν τις ομοιότητες και τις διαφορές. Τέλος, ο διδάσκων μπορεί να εστιάσει στην πρωτοτυπία του θέματος (ο καλλιτέχνης επέλεξε να αποτυπώσει τη γυναίκα πιθανότατα τη στιγμή που ετοιμάζεται να χορέψει).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5952
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ