Το λιμανι της Τενεδου στα 1688
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η γκραβούρα παρουσιάζει άποψη του λιμανιού της Τενέδου, έτσι οπως την αποτύπωσε ένας Ευρωπαίος περιηγητής γύρω στα 1688. Η εικόνα παρουσιάζει το λιμάνι του νησιού, όπως φαινόταν από τη θάλασσα, από κάποιο πλοίο που εισερχόταν στο λιμάνι. Διακρίνονται τα τείχη του λιμανιού, πιθανότατα Ενετικά. Διακρίνονται επίσης πολλά ιστιοφόρα πλοία και βάρκες, γεγονός που μαρτυρά έντονη εμπορική κίνηση στο νησί. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υποστηρικτικό υλικό για τη διδασκαλία της ιστορικής περιόδου της τουρκοκρατίας στην Ελλάδα και ειδικότερα για την επεξεργασία θεμάτων, όπως η οικονομία και το εμπόριο στα νησιά κάτω από την Οθωμανική ή και Ενετική κυριαρχία.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα στη διδασκαλία της ενότητας που αναφέρεται στην κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας στα χρόνια της οθωμανικής κυριαρχίας. Η εικόνα μπορεί να προβληθεί στην τάξη στο ξεκίνημα της διδασκαλίας, ως αφόρμηση, προκειμένου να διεγερθεί το ενδιαφέρον των μαθητών. Στη συνέχεια ο διδάσκων μπορεί να διατυπώσει κάποιες ανοιχτού τύπου ερωτήσεις στους μαθητές, λόγου χάρη να τους ζητήσει να επισημάνουν τα χαρακτηριστικά της εικόνας που είναι πιο διακριτά. Το κύριο θέμα που αναδεικνύεται από τη γκραβούρα είναι το θέμα της οικονομικής δραστηριότητας μέσω του θαλάσσιου εμπορίου, το οποίο διατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της τουρκοκρατίας και κάτω από την κυριαρχία των Ενετών. Προτείνεται, επίσης, ο διδάσκων να αναφερθεί στην ιστορία της Τενέδου και στην κατάληξη που έχει σήμερα το νησί (παραμένουν ελάχιστοι Έλληνες κάτοικοι, καθώς οι όροι της συνθήκης της Λωζάννης δεν τηρήθηκαν από την τουρκική κυβέρνηση). Έτσι, μπορεί να ακολουθήσει γενικότερη συζήτηση για την πορεία της ανεξαρτητοποίησης της Ελλάδας μέσα στο χρόνο, για τον ρόλο των διεθνών συνθηκών και το σεβασμό τους από τα κράτη γενικότερα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5957
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Οικονομία EconomyΟικονομία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ