Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
"Βενιζελος", αρθρο στο περιοδικο O ΝΟΥΜΑΣ, 1915
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για απόσπασμα άρθρου στο περιοδικό Ο ΝΟΥΜΑΣ της 28/02/1915, μια εβδομάδα μετά την επεισοδιακή παραίτηση, από τη θέση του πρωθυπουργού, του Ελευθερίου Βενιζέλου, ως αποτέλεσμα της διαφωνίας με τον βασιλιά Κωνσταντίνο σχετικά με τη συμμετοχή ή μη της Ελλάδας στον Α' Παγκόσμιο πόλεμο. Στις εκλογές που ακολούθησαν τρεις μήνες μετά ο Βενιζέλος αναδείχτηκε εκ νέου νικητής αλλά ήδη είχαν εμφανιστεί τα πρώτα σύννεφα του εθνικού διχασμού που οδήγησε στη δημιουργία δύο προσωρινών κυβερνήσεων και στην τελική επικράτηση του Βενιζέλου. Το άρθρο είχε γραφτεί από τον ιδρυτή και εκδότη του ΝΟΥΜΑ, Δημήτριο Π. Ταγκόπουλο, πεζογράφο, θεατρικό συγγραφέα και εκδότη. Ο Ταγκόπουλος γεννήθηκε στην Ύδρα το 1860. Φοίτησε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και ασχολήθηκε από νωρίς με τη δημοσιογραφία και τη λογοτεχνία γράφοντας στον "Ραμπαγά". Άσκησε για λίγο το επάγγελμα του ιατρού μέχρι που στράφηκε οριστικά στη δημοσιογραφία. Συνεργάστηκε με την Εστία (αρχισυντάκτης, 1899-1902). Από το 1903 εξέδωσε το περιοδικό ΝΟΥΜΑΣ με σκοπό την κριτική της πολιτικής και κοινωνικής πραγματικότητας της εποχής αλλά και της στήριξης της δημοτικής γλώσσας. Τιμήθηκε με το Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών. Απεβίωσε το 1924. Το μαχητικό περιοδικό ΝΟΥΜΑΣ κατάκτησε τον τίτλο του "οργάνου των δημοτικιστών" και της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στην Ελλάδα των αρχών του 20ου αιώνα. Ξεκίνησε ως δεκαπενθήμερο έντυπο και τελικά έγινε εβδομαδιαίο. Έπαιξε σημαντικό ρόλο σε ζητήματα της πολιτικής και κοινωνικής ζωής της εποχής του και συνδέθηκε με τους σημαντικότερους δημοτικιστές (Παλαμά, Ψυχάρη, Εφταλιώτη κλπ). Είχε φιλική στάση προς τις τότε πρωτοεμφανιζόμενες σοσιαλιστικές ιδέες και προς το φιλελεύθερο πολιτικό πρόγραμμα της βενιζελικής παράταξης.Εκδιδόταν από το 1903 ως το 1917 από τον Δημήτριο Ταγκόπουλο και από το 1922 ως το 1931 με διακοπές από τον γιό του, Πάνο Ταγκόπουλο. Θεωρείται το σημαντικότερο ελληνικό έντυπο της εποχής του.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το άρθρο του Δημήτρη Ταγκόπουλου στο περιοδικό ΝΟΥΜΑΣ τον Φεβρουάριο του 1915 έχει γραφτεί μια εβδομάδα μετά την πρώτη παραίτηση του Βενιζέλου από τη θέση του πρωθυπουργού μετά τη διαφωνία με τον βασιλιά Κωνσταντίνο. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ερευνητικός πόρος στα μαθήματα ιστορίας που αναφέρονται στην εποχή (Βαλκανικοί πόλεμοι - Α' Παγκόσμιος πόλεμος) και τα γεγονότα της. Φανερώνει στους μαθητές, κατ' αρχή, τη στάση (με επιχειρήματα) που διατηρούσε ο συντάκτης (και εκδότης) του σημαντικότερου περιοδικού της εποχής έναντι του Βενιζέλου. Οι απόψεις του είναι προφανές ότι είναι σε συμφωνία με ένα μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης της εποχής. Μέσα από το τμήμα του κειμένου που περιέχεται στο αρχείο, μπορούν οι μαθητές να έχουν ένα δείγμα του πολιτικού κλίματος και της ποιότητας του πολιτικού διαλόγου της περιόδου και να το συγκρίνουν με ανάλογες σύγχρονες καταστάσεις. Το άρθρο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως κίνητρο για να μελετηθεί η πορεία του περιοδικού ΝΟΥΜΑΣ το οποίο έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην ελληνική κοινωνική και πολιτική ζωή τις τρεις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Ο ΝΟΥΜΑΣ απετέλεσε στην εποχή του την πιο σημαντική πύλη εισαγωγής πνευματικών ρευμάτων από την Ευρώπη στην Ελλάδα. Ήταν προπύργιο του δημοτικισμού και από τις σελίδες του παρέλασαν σπουδαίοι πνευματικοί άνθρωποι όπως ο Παλαμάς, ο Εφταλιώτης, ο Ψυχάρης, ο Καζαντζάκης και άλλοι. Θεωρούμε πολύ επωφελή τη διαδικασία αναζήτησης από τους μαθητές κι άλλων τευχών κι άλλων άρθρων του περιοδικού στο πλαίσιο ερευνητικής-διαθεματικής εργασίας. Μπορούν να αναζητηθούν πρωτότυπα κείμενα ώστε να αποδελτιωθεί αυθεντική πληροφόρηση για την εποχή γύρω από κάποιο θέμα που ενδιαφέρει αλλά και άγνωστα κείμενα συγγραφέων με τους οποίους έχουν έρθει σε επαφή ίσως μόνο από τα αποσπάσματά τους στα σχολικά εγχειρίδια. Μπορεί να ερευνηθεί η διαδικασία παραγωγής των έντυπων μέσων εκείνη την εποχή και ο ρόλος που αυτά διαδραμάτιζαν στο πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι, ο ρόλος και η δύναμη επιρροής των εκδοτών τους. Μπορούν να γίνουν συγκρίσεις με τη σημερινή εποχή που βρίσκεται τεχνολογικά τουλάχιστον σε άλλο επίπεδο. Σε δεύτερο στάδιο μπορεί, με πρότυπο τον ΝΟΥΜΑ να εκδοθεί από τα παιδιά ένα ανάλογο σχολικό έντυπο και να αναλυθούν όλα τα στάδια παραγωγής. Το εξεταζόμενο άρθρο, πέρα από την καθεαυτή αξία του, δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να προσεγγίσουν τον βίο και το έργο μιας σημαντικής προσωπικότητας των αρχών του 20ου αιώνα. Πρόκειται για τον Δημήτρη Ταγκόπουλο, έναν προοδευτικό διανοούμενο, θιασώτη της δημοτικής, εκδότη και εμψυχωτή ενός σπουδαίου εντύπου, συγγραφέα, δημοσιογράφο και κριτικό. Με το περιοδικό του έχει έν πολλοίς διαμορφώσει την πνευματική κίνηση της εποχής και όπως τεκμαίρεται από το εξεταζόμενο άρθρο του διάκειται φιλικά προς την πολιτική του Βενιζέλου. Μελετώντας τον βίο του έχουμε ένα καλό παράδειγμα για τον τρόπο εργασίας και τη φιλοσοφία των εκδοτών εντύπων εκείνης της εποχής. Χαρακτηριστικό είναι ότι πλείστοι εξ αυτών οδηγήθηκαν σε οικονομική καταστροφή λόγω αυτής τους της ενασχόλησης. Έχει τιμηθεί με διορισμό στη θέση του γραμματέα στην Σχολή Καλών Τεχνών και με την απονομή του Αριστείου Γραμμάτων και Τεχνών (1923). Θεωρούμε εποικοδομητικό για τα παιδιά να γνωρίσουν αυτή την προσωπικότητα και επεκτείνοντας, να προσεγγίσουν και τη διαμάχη μεταξύ δημοτικής-καθαρεύουσας εκείνης της εποχής, στην οποία ο Ταγκόπουλος είχε λάβει σαφή θέση υπέρ της δημοτικής.
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6010
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία
> Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.)
> Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα Political and ideological IssuesΠολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Πεζογράφημα - Αφήγημα Prose - NarrativeΠεζογράφημα - Αφήγημα
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Λογοτεχνικά γένη και είδη Literary genres and typesΛογοτεχνικά γένη και είδη > Πεζογράφημα - Αφήγημα Prose - NarrativeΠεζογράφημα - Αφήγημα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου:
Δ.Π. Ταγκόπουλος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator