Η φωτογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί σε μεγάλο βαθμό στη σύγχρονη διδακτική του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και μπορεί να λειτουργήσει ως αφόρμηση για την προσέγγιση από τους μαθητές της ζωής και του έργου του Κ. Παλαμά. Καλούνται οι μαθητές να εντάξουν τον Κωστή Παλαμά σε ένα ιστορικό πλαίσιο, με την καθοδήγηση του διδάσκοντα, ο οποίος ενθαρρύνει τη συνεργατική μάθηση. Oι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες κάνουν μια πρώτη ανάγνωση της φωτογραφίας, χωρίς βαθύτερη αναζήτηση πρόσθετων πληροφοριών. Καταγράφουν την πρώτη εντύπωση τους (ποιος τόπος, ποια εποχή, ποιος είναι ο ποιητής) και προβαίνουν στη συνέχεια σε μια δεύτερη ανάγνωση επικαλούμενοι και τις προηγούμενες γνώσεις τους Ο διδάσκων στηριζόμενος στη διερευνητική μέθοδο ενθαρρύνει τους μαθητές να αναλύσουν τα στοιχεία της φωτογραφίας. Στην εν λόγω φωτογραφία ο ποιητής παρουσιάζεται γερασμένος με άσπρα τα μαλλιά και τα γένια, άσπρα τα δασιά πυκνά φρύδια, που πέφτουν και σκεπάζουν σχεδόν τα μάτια του. Οι μαθητές, για να εξηγήσουν το ύφος του ποιητή αναφέρονται στον θάνατο του γιου του Άλκη σε ηλικία πέντε χρονών (1898 - λέγεται ότι είχε όγκο στο κεφάλι), που βύθισε τον ποιητή σε άφατη οδύνη. Έτσι δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές να μελετήσουν ένα απόσπασμα από το αριστουργηματικό ελεγείο «Ο Τάφος», που ο ποιητής συνέθεσε από τις 24 Φεβρουαρίου ως τις 9 Μαρτίου 1898, "έναν σταλακτίτη με τα δάκρυα της ψυχής του τα κρυφοσταλάζοντα μέσα του..., που τον λύτρωσε από τη βαθειά του οδύνη". Για το έργο αυτό έχει γραφτεί ότι: « η φιλοσοφία της λύπης εκράτησε τα δάκρυα για να τα χύση εις λάμποντας στίχους». Οι μαθητές συλλέγουν κατά ομάδες χαρακτηριστικούς στίχους από το ποιητικό έργο του Παλαμά: π.χ.¨Αυτό τον λόγο θα σας πω δεν έχω άλλο κανένα», αλλά και στίχους, που έχουν γραφτεί για τον ποιητή: π.χ. "Ηχήστε οι σάλπιγγες/ καμπάνες βροντερές / δονήστε σύγκορμη τη χώρα / πέρα ως πέρα... Σ’ αυτό το φέρετρο ακουμπά η Ελλάδα!" Συσχετίζουν κατόπιν το έργο του Κωστή Παλαμά με το έργο του Σολωμού. Αναλύουν την εποχή του με γνώμονα ότι ο Παλαμάς βρίσκεται κυριολεκτικά στο μεταίχμιο ανάμεσα στον 19ο και τον 20ό αιώνα, καθώς η μισή του ζωή εκτείνεται στον παλαιό και η μισή στον νέο αιώνα(1859-1943). Οι μαθητές καλούνται τέλος να καταθέσουν τα τεκμηριωμένα σχόλιά τους για τη φράση : «Ο Παλαμάς συνέδεσε καθοριστικά το όνομά του με το αναγεννητικό κίνημα του δημοτικισμού και συνέβαλε αποφασιστικά με την ποιητική γραφή του στην επιβολή της ζωντανής ομιλούμενης γλώσσας μας ως του μόνου ολικά και «διεξοδικά» δημιουργικού μέσου λογοτεχνικής έκφρασης».