Οι μαθητές στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης στις μεγάλες τάξεις του Δημοτικού ή της εκπόνησης σχεδίου εργασίας στο Γυμνάσιο, με έναυσμα την προβολή της εικόνας με τον βιντεοπροβολέα στην τάξη, η οποία μπορεί να λειτουργήσει και ως προκαταβολικός οργανωτής μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες για την Αρχαία Έφεσο, τη γεωγραφική της θέση, την οικονομική και κοινωνική της ανάπτυξη, τους κατακτητές που πέρασαν, την ακμή και την παρακμή της, τα σημαντικά κτήριά της, τις ανασκαφές μέσω των οποίων αποκαλύφθηκε η σημαντική αυτή πόλη κ.ο.κ. Επιπλέον, κατά τη διαδικασία, είναι δυνατό να αξιοποιηθούν διδακτικά τα διαχρονικά ιστορικά και πολιτισμικά μηνύματα που φέρουν τα ερείπια καταδεικνύοντας έτσι τη σπουδαιότητα τους, όπως επίσης μπορεί να εξεταστεί και η φθοροποιός επίδραση του χρόνου σε όλα τα ανθρώπινα δημιουργήματα. Τέλος, είναι σημαντικό ο εκπαιδευτικός να εστιάσει στην προσπάθεια οικοδόμησης πολιτιστικής συνείδησης των μαθητών, ώστε αφενός να αποφεύγονται φαινόμενα αδιαφορίας και εγκατάλειψης των μνημείων και αφετέρου να επιδεικνύεται ο απαιτούμενος σεβασμός κατά τις επισκέψεις σε αυτούς τους χώρους.