Η Μονη της Αγιας Αικατερινης Σινα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ξυλογραφία του 1600 μ.Χ. που απεικονίζει τη Μονή της Αγίας Αικατερίνης στο Όρος Σινά, η οποία θεωρείται η παλαιότερη χριστιανική μονή στον κόσμο. Ανεγέρθηκε, επί αυτοκράτορα Ιουστινιανού, ανάμεσα στο 527 και 565, στο σημείο που βρίσκονταν η «φλεγόμενη βάτος» του Μωυσή ενώ η πρώτη μαρτυρία για ύπαρξη μοναστικής ζωής στην περιοχή είναι του 381-384 μ.Χ. Το μέρος θεωρείται ιερό για χριστιανούς, μουσουλμάνους και εβραίους. Η ξυλογραφία περιέχεται σε χρονικό, το οποίο αποδίδεται στον Φραγκισκανό μοναχό Noé Bianco, ο οποίος εικάζεται ότι το έγραψε μετά το προσκυνηματικό του ταξίδι στους Αγίους Τόπους γύρω στα 1527 και δημοσιεύτηκε στα 1566. Μια επανέκδοση του 1600 εμπλουτίστηκε με ξυλογραφίες που απεικονίζουν τόπους και προσκυνήματα που αναφέρονται στο χρονικό. Η συλλογή βρίσκεται στη Γεννάδειο Βιβλιοθήκη-Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα. Ξυλογραφία είναι η τέχνη της χάραξης σχεδίων και συμβόλων πάνω σε ξύλινη επιφάνεια που προορίζεται για πλάκα για την εκτύπωση αντιτύπων σε χαρτί.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το παρόν ΜΑ μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία θεμάτων σχετικά με τα Θρησκευτικά και ειδικότερα με την αρχή και την εξέλιξη του μοναχισμού. Συγκεκριμένα, με αφορμή την προβολή της ξυλογραφίας μπορεί να γίνει συζήτηση για το μοναχισμό των χριστιανών τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, τις ρίζες του και τη διαχρονική εξέλιξή του μέχρι σήμερα. Στη συνέχεια, οι μαθητές, κατά ομάδες, αναζητούν στοιχεία της λαϊκής μας παράδοσης που σχετίζονται με τα μοναστήρια, καταγράφουν ασχολίες των μοναχών, την ιεραρχία των μοναστηριών και ανακοινώνουν στην τάξη τα αποτελέσματα των ερευνών τους. Επιπλέον, όλη η τάξη επισκέπτεται κάποιο μοναστήρι, που μπορεί να βρίσκεται στην περιοχή, όπου συζητά με τον υπεύθυνο ή την υπεύθυνη του μοναστηριού για όλα τα προαναφερόμενα θέματα. Επίσης, δεδομένου ότι η Μονή της Αγίας Αικατερίνης είναι ενταγμένη στα μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν άλλα ανακηρυγμένα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και να συζητήσουν τόσο για την αξία της μονής όσο και για τους λόγους που θεωρείται μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Επιπλέον, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη διδασκαλία της Γεωγραφίας και συγκεκριμένα ως παράδειγμα ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο φυσικό περιβάλλον. Τέλος, κατά το μάθημα των εικαστικών, μπορεί να προβληθεί η ξυλογραφία και οι μαθητές να διδαχθούν για την τεχνική της, για τα διάφορα είδη χαρακτικής και για την αξιοποίησή της με την αναπαραγωγή αντιτύπων σε χαρτί. Αποδέκτες και πρωταγωνιστές των παραπάνω δράσεων μπορεί να είναι μαθητές τόσο των μεγαλυτέρων τάξεων του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6107
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Ιστορία Ecclesiastical HistoryΕκκλησιαστική Ιστορία > Μοναχισμός Monastic lifeΜοναχισμός
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ