Άραβας παραμυθας Φελαχων της Αιγυπτου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Έγχρωμη λιθογραφία που απεικονίζει Άραβα παραμυθά να αφηγείται παραμύθια στην Αίγυπτο. Άντρες, γυναίκες και παιδιά τον παρακολουθούν με προσοχή. Η αφήγηση παραμυθιών αποτελεί παράδοση για τους μεσογειακούς λαούς η οποία έχει επιβιώσει μέχρι και τη σημερινή εποχή της τεχνολογικής και επικοινωνιακής εξέλιξης. Περιέχεται στο οδοιπορικό του Γάλλου Goupil-Fesquet ο οποίος ταξίδεψε στην ανατολή παρέα με τον καλλιτέχνη θείο του Émile Jean-Horace Vernet και το γνωστό, για τις πρώτες φωτογραφίες της Ακρόπολης και των Πυραμίδων, Gaspard-Pierre-Gustave Joly de Lotbinière. Το οδοιπορικό ξεκίνησε τον Oκτώβριο του 1839 από τη Mασσαλία και περνώντας από τη Mάλτα, τη Σύρο, τη Σαντορίνη, την Kρήτη, τη Σμύρνη, την Αίγυπτο, τους Αγίους Τόπους, τη Συρία και την Kωνσταντινούπολη επέστρεψαν τον Φεβρουάριο του 1840. Η λιθογραφία, όπως αναφέρει η Βικιπαίδεια, είναι μια τεχνική εκτύπωσης, η οποία επινοήθηκε το 1798 περίπου από τον Α. Ζένεφελντερ και στηρίζεται στο γεγονός ότι το νερό και οι λιπαρές ουσίες δεν αναμιγνύονται ποτέ.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το ΜΑ προβάλλεται με τον βιντεοπροβολέα σε μαθητές τόσο του Δημοτικού όσο και του Γυμνασίου στο πλαίσιο του μαθήματος της Μελέτης Περιβάλλοντος ή της Ιστορίας. Οι μαθητές καλούνται να περιγράψουν τη λιθογραφία και να προσπαθήσουν να ερμηνεύσουν τι κάνουν οι εικονιζόμενοι σ’ αυτή. Αφού ακουστούν διάφορες απόψεις, ο εκπαιδευτικός μεταφράζει τη λεζάντα που αναφέρεται στον παραμυθά. Στη συνέχεια οι μαθητές συζητούν για τους τρόπους ψυχαγωγίας που είχαν οι άνθρωποι, ιδιαίτερα της υπαίθρου, τα χρόνια πριν το ραδιόφωνο, την τηλεόραση και τα υπόλοιπα τεχνολογικά μέσα. Όσοι μαθητές έχουν παππού ή γιαγιά αναλαμβάνουν να μιλήσουν μαζί τους και να τους ζητήσουν να τους αφηγηθούν τον τρόπο που αυτοί ψυχαγωγούνταν στα παιδικά τους χρόνια. Το υλικό που συγκεντρώνεται ανακοινώνεται στην ολομέλεια της τάξης και όλοι οι μαθητές γίνονται κοινωνοί των τρόπων ψυχαγωγίας των ανθρώπων και ιδιαίτερα των παιδιών πριν την εμφάνιση των οπτικοακουστικών μέσων. Μάλιστα, αν υπάρχει κάποιος ηλικιωμένος παππούς ή γιαγιά, που μπορεί να πάει στο σχολείο και να περιγράψει στην τάξη τους τρόπους ψυχαγωγίας τις παλαιότερες εποχές, θα βοηθούσε ιδιαίτερα στην κατανόησή τους από τους μαθητές. Επίσης, τα παιδιά καταγράφουν παραμύθια που τους διηγούνται οι παππούδες και οι γιαγιάδες τους και τα ανακοινώνουν στην τάξη. Τα ίδια ορίζουν κάποια βραβεία για το πιο ασυνήθιστο παραμύθι, το πιο αστείο, το πιο δραματικό παραμύθι, κ.ά. Στη συνέχεια, σε ομάδες ή εταιρικά, γράφουν το δικό τους παραμύθι και το εικονογραφούν. Τέλος, κατά το μάθημα των εικαστικών, μπορεί να προβληθεί η λιθογραφία και οι μαθητές των μεγαλυτέρων τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου να διδαχθούν για την τεχνική της, για τα διάφορα είδη χαρακτικής και για την αξιοποίησή της με την αναπαραγωγή αντιτύπων σε χαρτί.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6109
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Αφηγηματικά είδη Types of NarrativeΑφηγηματικά είδη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ