Ο Μυστρας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για ξυλογραφία που απεικονίζει την καστροπολιτεία του Μυστρά. Στο βάθος δεσπόζει επιβλητικός ο ορεινός όγκος του Ταϋγέτου. Ο Μυστράς, που είναι η καλύτερα σωζόμενη βυζαντινή πολιτεία στον Ελλαδικό χώρο, περιέχει κτίσματα όπως εντυπωσιακά καλοδιατηρημένες βυζαντινές εκκλησίες, παλάτια, σπίτια, γεφυράκια και κάστρο, τα οποία μαρτυρούν την ιστορία μιας πολιτείας που γνώρισε σπουδαία ακμή ως πρωτεύουσα του βυζαντινού δεσποτάτου του Μορέως, πλούτισε από το εμπόριο με Ανατολή και Δύση και έστεψε τον τελευταίο αυτοκράτορα, Κωνσταντίνο Παλαιολόγο. Η ξυλογραφία περιέχεται στο έργο του Γάλλου διπλωμάτη Henri Belle "Trois années en Grèce", Παρίσι, Librairie Hachette, που εκδόθηκε το 1881 και περιλάμβανε τις εντυπώσεις του από την παραμονή του στην Ελλάδα κατά την περίοδο από το 1868 έως το 1875. Βρίσκεται σε συλλογή της Βιβλιοθήκης του Μουσείου Μπενάκη. Ξυλογραφία είναι η τέχνη της χάραξης σχεδίων και συμβόλων πάνω σε ξύλινη επιφάνεια που προορίζεται για πλάκα για την εκτύπωση αντιτύπων σε χαρτί.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας προβάλλεται η ξυλογραφία με τον βιντεοπροβολέα σε μαθητές Δημοτικού ή του Γυμνασίου. Οι μαθητές καλούνται να περιγράψουν αυτό που βλέπουν και να αναγνωρίσουν περί τίνος πρόκειται. Αφού γίνει η αναγνώριση με ή χωρίς τη βοήθεια του εκπαιδευτικού αναλαμβάνουν να μελετήσουν τις επιμέρους πτυχές του θέματος. Εργαζόμενοι, ομαδοσυνεργατικά, αναλαμβάνουν να συγκεντρώσουν πληροφορίες για θέματα που αφορούν τη Βυζαντινή εποχή όπως: η διοίκηση και η πολιτική οργάνωση, οι σχέσεις εκκλησίας και κράτους, η θέση των μοναχών και κατ’ επέκταση των μοναστηριών, οι εκκλησίες του Μυστρά και ο αρχιτεκτονικός τους ρυθμός κ.ο.κ. Τα αποτελέσματα των ερευνών κάθε ομάδας παρουσιάζονται στην ολομέλεια της τάξης. Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη διδασκαλία της Γεωγραφίας και ειδικότερα ως παράδειγμα ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο φυσικό περιβάλλον. Επιπλέον και δεδομένου ότι η καστροπολιτεία του Μυστρά έχει εγγραφεί από το 1989 ως πολιτιστικό αγαθό στον κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, με απόφαση της αρμόδιας επιτροπής της Unesco, οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν τόσο τους λόγους που η UNESCO προέβη σε αυτή την εγγραφή όσο και να βρουν άλλα παρεμφερή πολιτιστικά αγαθά της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Τέλος, κατά το μάθημα των εικαστικών, μπορεί να προβληθεί η ξυλογραφία και οι μαθητές να διδαχθούν για την τεχνική της, για τα διάφορα είδη χαρακτικής και για την αξιοποίησή της με την αναπαραγωγή αντιτύπων σε χαρτί.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6113
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Θεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση Institutions, political organization and administrationΘεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Κοινωνική οργάνωση και καθημερινή ζωή Social organization and everyday lifeΚοινωνική οργάνωση και καθημερινή ζωή
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Ιστορία Ecclesiastical HistoryΕκκλησιαστική Ιστορία > Μοναχισμός Monastic lifeΜοναχισμός
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ναοδομία Church architectureΝαοδομία
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Σχέδιο και χρώμα Design and ColorΣχέδιο και χρώμα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > έρευνα δράσης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ