Ιθακη: Η Κρηνη της Αρεθουσας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αναφέρεται στην Κρήνη Αρεθούσα, η οποία βρίσκεται σε πλαγιά απόκρημνου γκρεμού - γνωστή και ως Πέρα Πηγάδι κάτω από το οροπέδιο του Μαραθιά στο νότιο τμήμα της Ιθάκης. Ο μεγάλος βράχος στα δεξιά είναι η Πέτρα του Κόρακα. Η κρήνη αναφέρεται από τον Όμηρο ως μια ακόμα πηγή γλυκού νερού στο νησί. Η Αρεθούσα ήταν Νύμφη των πηγών και των δασών. Όταν έμαθε πως εκεί σκοτώθηκε ο γιος της ο Κόρακας αυτοκτόνησε στο ίδιο σημείο. Στην εικόνα κυριαρχεί το φυσικό περιβάλλον, η απόκρημνη πλαγιά με λίγα δέντρα, τα νερά του καταρράκτη. Διακρίνονται άνθρωποι, πιθανόν βοσκοί να προχωρούν με λίγα ζώα. Η εικόνα ανήκει στο ζωγράφο J. Cartwright (1789 μ.Χ. – 1829 μ.Χ.), ο οποίος ταξίδεψε στα νησιά του Ιονίου όταν ήταν υπό βρετανική κατοχή και απέδωσε σκηνές από την καθημερινότητα των ανθρώπων με ταυτόχρονη λεπτομερή απεικόνιση του περιβάλλοντος. Βρίσκεται σε λεύκωμα με τίτλο "Views of the seven islands" που κυκλοφόρησε στο Λονδίνο (1821 μ.Χ.).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται για αξιοποίηση από εκπαιδευτικούς και μαθητές. Με αφορμή την εικόνα και μέσα από ομαδοσυνεργατικές δράσεις προτείνεται οι μαθητές: -Στο γνωστικό αντικείμενο της Μυθολογίας να αναζητήσουν και να καταγράψουν τα μυθολογικά στοιχεία της περιοχής, να συγκεντρώσουν πληροφορίες και να τις καταγράψουν σε ιστορική γραμμή. Στην Ιστορία να αναζητήσουν και να συμπληρώσουν στη γραμμή τα ιστορικά γεγονότα της εποχής για την Ιθάκη/Επτάνησα και την υπόλοιπη Ελλάδα, να κάνουν αντιπαραβολή γεγονότων και συσχετισμούς. -Στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση να συνδέσουν στοιχεία της Ιστορίας του νησιού που αποτελούν Πολιτιστική Κληρονομιά με στοιχεία του περιβάλλοντος και να ετοιμάσουν μια σχετική παρουσίαση αναδεικνύοντας και την Τοπική Ιστορία. -Στο πλαίσιο της Γεωγραφίας μπορούν να συζητήσουν για το ανάγλυφο της περιοχής και τον τρόπο που σχηματίζονται καταρράκτες, πηγές. -Στην Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή να συγκεντρώσουν φωτογραφίες της περιοχής σήμερα, να συγκρίνουν με την περιοχή όπως απεικονίζεται στο έργο την αντίστοιχη εποχή, να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές και να συζητήσουν την επίδραση των αλλαγών στη ζωή των ανθρώπων. -Στην Αισθητική Αγωγή – Ζωγραφική να μελετήσουν τα ρεύματα της εποχής και να αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά στο συγκεκριμένο έργο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6145
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Φυσικό περιβάλλον Natural environmentΦυσικό περιβάλλον > Πλανήτης Γη Planet EarthΠλανήτης Γη
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΒΑΙΑ ΜΑΝΩΛΗ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ