Πορτολανος κεντρικης και ανατολικης Μεσογειου και Μαυρης Θαλασσας, Callapoda, 1560
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο παρουσιάζεται ένας «πορτολάνος ή χειρόγραφος ναυτικός χάρτης» της Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας (διαστάσεων: 403X600mm). Αυτός κατασκευάστηκε το 1560 από τον Γιώργο Σιδέρη (Georgio Sideri ή Callapoda) (1.537 - 1.565). Ο Γιώργος Σιδέρης ήταν ένας χαρτογράφος του 16ου αιώνα, που γεννήθηκε στο Χάνδακα (Κρήτης) και εργαζόταν στην Βενετία, για την οποία οι ικανότητες κατασκευής χαρτών ήταν απαραίτητες για την οικονομία και για την εμπορική προστασία και τον έλεγχο της μεγαλόπνοης Ενετικής θαλασσοκρατορίας. Ο σημερινός εμπορικός "Πορτολάνος" καλύπτει την αισθητή ανάγκη συγκέντρωσης, όλων των ναυτιλιακών πληροφοριών που περιορίζονται στις απαιτήσεις της καθημερινής πρακτικής της τότε ναυσιπλοΐας και του σημερινού γιώτινγκ και θαλάσσιου τουρισμού. Σ’ αυτόν παρουσιάζονται οι πληροφορίες ταξινομημένες, απλουστευμένες και κατά τρόπο ολοκληρωμένο, κατανοητό και παραστατικό. Αποτελεί δε απαραίτητο βοήθημα όλων των σκαφών αναψυχής, από τη βάρκα μέχρι την πολυτελή θαλαμηγό. Σε έναν σύγχρονο «πορτολάνο» οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται είναι: Γενικές πληροφορίες, κατά περιοχές. Αποστάσεις, μεταξύ λιμανιών Ελληνικών και Μεσογείου - Μαύρης θάλασσας. Περιγραφή ακτών, όρμων, λιμανιών, στενών-διαύλων, κινδύνων. Ναυτιλιακές πληροφορίες, κίνηση λιμανιών, φωτοσήμανση, γενικές συνθήκες και δυνατότητες περιοχής. Οδηγίες ναυσιπλοΐας, ασφαλούς πλου, προσέγγισης, καταφύγια, καιρός και θάλασσα, παλίρροια και ρεύματα. Ευκολίες, λιμανιών, μαρινών, αλιευτικών καταφυγίων: εφοδιασμός, επισκευές, προσόρμιση - αγκυροβολία, ευκολίες, πόλεως... Τουριστικές πληροφορίες, ιστορικά/αρχαιολογικά στοιχεία, τουριστικό ενδιαφέρον, αξιοθέατα και δυνατότητες επίσκεψης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να χωριστούν σε ομάδες των δύο ατόμων και να αναζητήσουν στο διαδίκτυο ναυτικούς χάρτες της Μεσογείου. Στη συνέχεια οι μαθητές αναζητούν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στους δύο αυτούς χάρτες και προσπαθούν να τις αιτιολογήσουν. Στη συνέχεια οι μαθητές με τη βοήθεια του λογισμικού Google Earth «συγκρίνουν» τα στοιχεία που υπάρχουν στον πορτολάνο του Callapoda με εκείνα που υπάρχουν στον χάρτη του λογισμικού Google Earth. Με βάση αυτά τα στοιχεία οι μαθητές προσπαθούν να «κατανοήσουν» το στρατηγικό πλεονέκτημα που είχαν οι ενετοί εκείνης της εποχής, λόγω της κατοχής αυτών των χαρτών για να διατηρήσουν τη θαλασσοκρατορία τους και καλούνται να σκεφθούν ποια είναι τα σύγχρονα μέσα εποπτείας της γης και της θάλασσας, με τα οποία οι σημερινοί «κοσμοκράτορες» έχουν ανάλογο στρατηγικό πλεονέκτημα. Όλα αυτά οι ομάδες τα παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης και ακολουθεί σχετική συζήτηση.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΥΠΙΚΟΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
1:30:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6160
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
v 1.0 (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Χάρτες MapsΧάρτες > Χαρτογραφικές προβολές Map projectionsΧαρτογραφικές προβολές
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Georgio Sideri (Callapoda)
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ