Μονης Παντανασσας στo Μυστρα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Εικόνα της Μονής Παντάνασσας στo Μυστρά από το λεύκωμα του ErnstReisinger, το οποίο εκδόθηκε πρώτη φορά το 1916 και περιλαμβάνει φωτογραφίες, αναπαραγωγές χαρακτικών και κείμενα λογίων σχετικά με την Ελλάδα. Ο ομώνυμος ναός, το καθολικό της μονής, εγκαινιάστηκε το 1428 και είναι μικτού τύπου, δηλαδή συνδυάζει τους ρυθμούς της τρίκλιτης βασιλικής με νάρθηκα στο ισόγειο και του σταυροειδούς εγγεγραμμένου με τρούλο στον όροφο. Οι αγιογραφίες στο υπερώο και την οροφή χρονολογούνται το 1430 και αντιπροσωπεύουν την τεχνοτροπία των παλαιολόγειων χρόνων: οι μορφές κινούνται με χάρη και ζωντάνια και επικρατούν φωτεινοί τόνοι στα χρώματα. Λεπτομέρειες στην αρχιτεκτονική, όπως τα γοτθικά στοιχεία στο κωδωνοστάσιο, και στην ζωγραφική, όπως η προοπτική απόδοση των αρχιτεκτονημάτων, δείχνουν την επιρροή της Δύσης. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία της Βυζαντινής και Μεσαιωνικής Ιστορίας με στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές τη βυζαντινή τέχνη της παλαιολόγειας περιόδου, αλλά και την επίδραση που άσκησαν σ’ αυτήν τόσο η πολιτική και οικονομική κατάσταση της αυτοκρατορίας, όσο και οι σχέσεις με τη Δύση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Τα Μ.Α. αξιοποιείται συνδυαστικά με άλλες πηγές από τον εκπαιδευτικό, προκειμένου να σχεδιάσει διερευνητικές δραστηριότητες στην ενότητα της Ιστορίας Β΄ Γυμνασίου και Β΄ Λυκείου «Βυζαντινή Τέχνη». Η στοχοθεσία των δραστηριοτήτων αυτών περιλαμβάνει τη γνώση από τους μαθητές των αρχιτεκτονικών ρυθμών και την εικονογραφία των ναών των παλαιολόγειων χρόνων και την κατανόηση της σχέσης των παραπάνω με το υφιστάμενο κοινωνικό, ιδεολογικό και πολιτικό πλαίσιο. Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες με συγκεκριμένη αποστολή (για παράδειγμα ιστορικοί, αγιογράφοι, αρχιτέκτονες, λόγιοι, έμποροι) μελετούν τις προαναφερθείσες πηγές, καταγράφουν τα χαρακτηριστικά της ναοδομίας και αγιογραφίας της συγκεκριμένης περιόδου, διατυπώνουν υποθέσεις για επίδραση της πολιτικής, πολιτιστικής και οικονομικής κατάστασης και των εμπορικών σχέσεων με τη Δύση στη διαμόρφωσή τους, διερευνούν τα παραπάνω και καταλήγουν σε συμπεράσματα σχετικά με τις υποθέσεις που διατύπωσαν. Οι μαθητές μπορούν, επίσης, να υποδυθούν τους ρόλους του αρχιτέκτονα, του αγιογράφου, του εμπόρου, προκειμένου να μεταφερθούν στο παρελθόν και να βιώσουν την συγκεκριμένα ιστορική πραγματικότητα (καλλιέργεια ενσυναίσθησης).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6189
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΧΡΗΣΤΙΝΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ