Τα Μ.Α. αξιοποιείται συνδυαστικά με άλλες πηγές από τον εκπαιδευτικό, προκειμένου να σχεδιάσει διερευνητικές δραστηριότητες στην ενότητα της Ιστορίας Β΄ Γυμνασίου και Β΄ Λυκείου «Βυζαντινή Τέχνη». Η στοχοθεσία των δραστηριοτήτων αυτών περιλαμβάνει τη γνώση από τους μαθητές των αρχιτεκτονικών ρυθμών και την εικονογραφία των ναών των παλαιολόγειων χρόνων και την κατανόηση της σχέσης των παραπάνω με το υφιστάμενο κοινωνικό, ιδεολογικό και πολιτικό πλαίσιο. Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες με συγκεκριμένη αποστολή (για παράδειγμα ιστορικοί, αγιογράφοι, αρχιτέκτονες, λόγιοι, έμποροι) μελετούν τις προαναφερθείσες πηγές, καταγράφουν τα χαρακτηριστικά της ναοδομίας και αγιογραφίας της συγκεκριμένης περιόδου, διατυπώνουν υποθέσεις για επίδραση της πολιτικής, πολιτιστικής και οικονομικής κατάστασης και των εμπορικών σχέσεων με τη Δύση στη διαμόρφωσή τους, διερευνούν τα παραπάνω και καταλήγουν σε συμπεράσματα σχετικά με τις υποθέσεις που διατύπωσαν. Οι μαθητές μπορούν, επίσης, να υποδυθούν τους ρόλους του αρχιτέκτονα, του αγιογράφου, του εμπόρου, προκειμένου να μεταφερθούν στο παρελθόν και να βιώσουν την συγκεκριμένα ιστορική πραγματικότητα (καλλιέργεια ενσυναίσθησης).