Το λιμανι των Φηρων Σαντορινης (Θηρα)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για μια εικόνα του 1919, η οποία παρουσιάζει το λιμάνι των Φηρών στη Σαντορίνη. Βρίσκεται στο "φρύδι" της καλντέρας, ενώ ο οικισμός ή χώρα, είναι χτισμένος σε υψόμετρο περίπου 250 μέτρων, σχεδόν πάνω από το λιμάνι. Μπορούμε να διακρίνουμε το λιμάνι, με την ανάλογη υποδομή της εποχής και τα αντίστοιχα ιστιοφόρα μικρά και μεγάλα και μικρές ψαρόβαρκες, καθώς και ανθρώπους να κάθονται στις πέτρες, αγναντεύοντας τη θάλασσα, ενώ άλλοι περπατάνε στην προβλήτα του λιμανιού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της οικονομικής ανάπτυξης της περιοχής, εκτός από τις βάρκες, είναι τα εμπορεύματα, τα βαρέλια κ.α., αλλά και τα μεταφορικά μέσα της εποχής τα συμπαθέστατα γαϊδουράκια. Στο κάτω μέρος της εικόνας είναι γραμμένο στα Γαλλικά, από αριστερά το «SANTORIN» δηλαδή Σαντορίνη και δεξιά «L'ECHELLE DE PHIRA» δηλαδή η σκάλα των Φηρών Τα Φηρά ιδρύθηκαν στα τέλη του 18ου αιώνα, όταν οι κάτοικοι άρχισαν να εγκαταλείπουν την παλιά πρωτεύουσα του νησιού, το καστέλι του Σκάρου που βρισκόταν στην περιοχή του σημερινού Ημεροβιγλίου η οποία είχε υποστεί ζημιές από σεισμούς. Στις αρχές του 19ου αιώνα, όταν η Σαντορίνη πέρασε στα χέρια των Τούρκων και οι κάτοικοι της έπαψαν να αντιμετωπίζουν προβλήματα με επιδρομές πειρατών, τα Φηρά έγιναν πρωτεύουσα του νησιού, καθώς είχαν πρόσβαση προς την θάλασσα, αντικαθιστώντας την τότε πρωτεύουσα, τον Πύργο Καλλίστης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το Μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα πλαίσια του μαθήματος της Γεωγραφίας και της Ιστορίας, ώστε να αντιληφθούν οι μαθητές τις αλλαγές που έγιναν στο οικιστικό περιβάλλον με το πέρασμα των χρόνων και να έρθουν σε επαφή με την Ιστορία του τόπου. Οι μαθητές με αφορμή της εικόνα θα ερευνήσουν το λιμάνι και θα ανακαλύψουν την οικονομική δραστηριότητα η οποία αναπτύχθηκε την συγκεκριμένη εποχή καθώς και τις ασχολίες των κατοίκων. Στη συνέχεια, θα μπορούσαν να εντοπίσουν σε ποιο σημείο της Ελλάδας και του νησιού αναφέρεται η εικόνα και πως είναι σήμερα το ίδιο λιμάνι, ώστε να αναδυθούν οι διαφορές στο πέρασμα των χρόνων. Στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας θα ανακαλύψουν οι μαθητές, για ποιο λόγο μεταφέρθηκε η Πρωτεύουσα στο λιμάνι του νησιού το οποίο προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα, από τις απομονωμένες αλλά ασφαλής ορεινές τοποθεσίες, την συγκεκριμένη εποχή και τους Ιστορικούς λόγους που συντελούν, ώστε κάθε φορά να γίνεται η κατάλληλη επιλογή ενός τόπου. Τέλος, θα μπορούσε να γίνει αναφορά στην μεγάλη και απότομη υψομετρική διαφορά του λιμανιού από την χώρα, που ανάγκασε τους ανθρώπου στην δημιουργία σκάλας για τη μεταφορά ανθρώπων και προϊόντων με τα γαϊδούρια τα οποία υπάρχουν και σήμερα, παρά τους φιδίσιους δρόμους που δημιουργήθηκαν αργότερα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6216
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον > Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τεχνολογία και επιστήμη Technology and scienceΤεχνολογία και επιστήμη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΥΓΚΕΛΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ