Ο χάρτης ” μπορεί να αξιοποιηθεί ως απαραίτητο εποπτικό υλικό στη διδακτική πράξη τόσο, γιατί παρέχει σημαντικές πληροφορίες, οι οποίες έχοντας νοηματική και χρονική αλληλουχία δίνουν τη δυνατότητα στον μαθητή να συμπληρώσει και να οικοδομήσει σταθερά την ιστορική γνώση του και να ασκήσει την κριτική του σκέψη.Αν μεγεθυνθεί μπορεί να λειτουργήσει διαδραστικά και να αποτελέσει έναν σημαντικό κώδικα επικοινωνίας και να αξιοποιηθεί όχι απλώς ως εικόνα αλλά ως ιστορικό κείμενο.Οι μαθητές ακολουθώντας κάποιες διαδρομές μέσω του χάρτη μπορούν να σταθούν σε ορισμένες τοποθεσίες, να μελετήσουν τα τοπωνύμια και να ανασυνθέσουν το ιστορικό παρελθόν του Πειραιά. Ενδεικτικά αναφέρουμε το λιμάνι της Ζέας (Πασαλιμάνι), τον όρμο της Φρεαττύδας, το λιμάνι της Μουνυχίας (το μετέπειτα Τουρκολίμανο), αλλά και αρχαιοελληνικούς ναούς , τα αρχαία μακρά Τείχη κ.ά. Ενδεικτικές δραστηριότητες που μπορούν να αναλάβουν οι μαθητές Γυμνασίου – Λυκείου είναι: • Ταξινόμηση χαρτών π.χ. χάρτες που προσδιορίζουν τη θέση ενός κράτους, χάρτες που πριοσδιορίζουν κινήσεις πληθυσμών, ηλεκτρονικοί χάρτες κ.ά. (στα πλαίσια του μαθήματος της Γεωγραφίας). • Εντοπισμός τοπωνυμίων και σύνδεση τους με τη σύγχρονη ονομασία των τόπων. • Μελέτη της ιστορικής πορεία του Πειραιά από την αρχαιότητα έως και τον 20ό αιώνα και η ανάδειξή του ως σημαντικού λιμένα από τα τέλη του 19ου αιώνα και μετέπειτα. • Η ακμή και η παρακμή του Πειραιά ως εμπορικού κέντρου, μια σύντομη παρουσίαση της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας από την αρχαιότητα στη βυζαντινή και οθωμανική περίοδο έως σήμερα.