Κωστας Μπαλαφας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφικό πορτραίτο του σημαντικού Έλληνα φωτογράφου Κώστα Μπαλάφα (1920-2011), από έναν επίσης πολύ σημαντικό φωτογράφο της ίδιας γενιάς, τον Τάκη Τλούπα (1920-2003). Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη το 1973. Ο εικονιζόμενος, ο Κώστας Μπαλάφας, ξεκίνησε να ασχολείται με τη φωτογραφία εμπειρικά ενώ σπούδαζε Γαλακτοκομία στα Ιωάννινα, αλλά τη χρησιμοποίησε συστηματικά κατά τη διάρκεια της ιταλικής εισβολής και της γερμανικής κατοχής. Έχοντας καταταγεί στον ΕΛΑΣ ως αντάρτης-τυφεκιοφόρος, φωτογράφιζε παράλληλα κάθε πτυχή της ζοφερής πραγματικότητας της εποχής: την πορεία του ελληνικού στρατού προς το αλβανικό μέτωπο, τις μάχες, τις κτηνωδίες του γερμανικού στρατού, αλλά και τη δύσκολη καθημερινή ζωή των ανθρώπων της ελληνικής υπαίθρου. Το σύνολο της δουλειάς του αυτής θα αποτελέσει αργότερα ένα σπουδαίο φωτογραφικό ντοκουμέντο, που, μαζί με αυτό του Σπύρου Μελετζή, θα αποδειχτούν οι μοναδικές ουσιαστικά φωτογραφικές μαρτυρίες της Αντίστασης στα βουνά. Οι σκληρές συνθήκες ζωής και οι αγώνες του ελληνικού λαού για ανεξαρτησία και αξιοπρέπεια επέδρασαν στον ευρύτερο ψυχισμό του και διαμόρφωσαν το ύφος της φωτογραφικής του δουλειάς, ιδίως σε θέματα κοινωνικού προβληματισμού, τα οποία τον απασχόλησαν και μεταπολεμικά στο σύνολο της φωτογραφικής του δουλειάς, εστιάζοντας στην καθημερινή ζωή και το μόχθο των απλών ανθρώπων της ελληνικής υπαίθρου. Μετά την περιπέτεια του πολέμου και του Εμφυλίου, εργάστηκε, μεταξύ άλλων, ως οπερατέρ (εικονολήπτης) της Ελληνικής τηλεόρασης. Το 2008 δώρισε το φωτογραφικό αρχείο του στο Μουσείο Μπενάκη, αποτελούμενο από 15.000 ασπρόμαυρα αρνητικά από το 1939 έως το 2000 και 60 ταινίες μικρού μήκους με κεντρικό θέμα τα ήθη και τα έθιμα της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας. Ο φωτογράφος που τράβηξε τη φωτογραφία, ο Τάκης Τλούπας, είναι επίσης ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες φωτογράφους. Αυτοδίδακτος και ο ίδιος, όπως ο Μπαλάφας, στρέφεται τελικά επαγγελματικά στη φωτογραφία από το 1945, όταν άνοιξε το φωτογραφείο του στη Λάρισα. Ήδη όμως από πριν έχει ξεκινήσει να φωτογραφίζει συστηματικά με κεντρικό άξονα και θεματολογία τη ζωή του Θεσσαλικού κάμπου και των βουνών της Πίνδου και του Ολύμπου. Για περισσότερα από 50 χρόνια αποτυπώνει φωτογραφικά χαρακτηριστικές απόψεις της μεταπολεμικής και νεότερης Θεσσαλίας και εικόνες από την καθημερινή ζωή, τα ήθη και τα έθιμα των ανθρώπων της ελληνικής υπαίθρου. Σημαντική είναι η σειρά πορτραίτων του με προσωπικότητες της εποχής του, αλλά και απλών αγροτών, κτηνοτρόφων, ψαράδων κλπ σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής τους. Και οι δυο αυτοί μεγάλοι φωτογράφοι έχουν κληροδοτήσει φωτογραφικά αρχεία ανεκτίμητης καλλιτεχνικής, ιστορικής, ανθρωπολογικής και κοινωνιολογικής αξίας παρέχοντας πλούσιο υλικό τεκμηρίωσης για την Ελλάδα από τη δεκαετία του 40 και μετά.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα των Εικαστικών, της Ιστορίας τέχνης και της Καλλιτεχνικής Παιδείας (και σε εξειδικευμένα μαθήματα φωτογραφίας σε τομείς Εφαρμοσμένων Τεχνών) στο πλαίσιο θεματικών διδακτικών ενοτήτων σχετικά με την ιστορία και εξέλιξη της φωτογραφίας στην Ελλάδα. Οι μαθητές θα μπορούσαν να αναζητήσουν φωτογραφίες του Μπαλάφα, του Τλούπα, της Παπαϊωάννου και άλλων φωτογράφων που ασχολήθηκαν με τη φωτογραφία τεκμηρίωσης και καταγραφής, να συγκρίνουν τις επιμέρους θεματικές κατευθύνσεις και να συζητήσουν για την καλλιτεχνική και ιστορική αξία τέτοιων φωτογραφικών αρχείων. Η παρουσίαση αυτή θα μπορούσε να εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο-συζήτηση για τα είδη της φωτογραφίας και τις αισθητικές ή εννοιολογικές κατευθύνσεις της (εικαστική φωτογραφία, διαφημιστική και εφαρμοσμένη φωτογραφία, φωτογραφικό ρεπορτάζ και τεκμηρίωση, επιστημονική φωτογραφία και άλλες εξειδικεύσεις/κατηγοριοποιήσεις της φωτογραφικής τέχνης).
Παρομοίως, στο μάθημα της Ιστορίας, οι μαθητές θα μπορούσαν να αναζητήσουν φωτογραφίες του Μπαλάφα και του Μελετζή από τον ελληνοϊταλικό πόλεμο και την κατοχή, να συζητήσουν για την ιστορική αξία αυτών των εικόνων, να φανταστούν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες παράχθηκε όλο αυτό το φωτογραφικό έργο και να αναλογιστούν τη σημασία της διατήρησης και ανάδειξης του. Το φωτογραφικό υλικό που θα συγκεντρωθεί προτείνεται να παραμείνει σε ένα μόνιμο αρχείο του σχολείου, απ’ όπου θα αντλούνται εικόνες για παρουσιάσεις και slideshow ως συνοδευτικό υλικό για την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου. Επίσης, προτείνεται για σχολιασμό και συζήτηση από τους μαθητές ένα απόσπασμα του Μπαλάφα (από το βιβλίο «Φωτογραφικό οδοιπορικό στο Άγιον Όρος 1969-2001»): «Όλοι με κατηγόρησαν στην αρχή ότι φωτογραφίζω την αθλιότητα και τη μιζέρια. Δεν έδειχνα σε κανέναν τις φωτογραφίες μου. Πήρα το δικό μου δρόμο, αυτός είμαι. Και νομίζω πως δεν έκανα άσχημα. Το να βγάλεις λίγα χρυσάνθεμα, ακόμα και μια βαρκούλα που κουνιέται, δεν λέει και σπουδαία πράγματα. Εδώ είναι ένας λαός τρανταχτός, που πέρασε δια πυρός και σιδήρου• από το γιαταγάνι του Γιουσούφ αράπη και από το σκοινί του πατρο-Κοσμά. Αυτόν το λαό φωτογραφίζω."


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6226
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Τλούπας Τάκης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ