Χαρτης των Στενων του Βοσπορου και του Βυζαντιου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Χάρτης από το δημοφιλές κατά το 19ο αιώνα έργο του Jean Jacques Barthélemy «Voyage du jeune Anacharsis» (πρώτη έκδοση 1788), αφιερωμένο στην Ελλάδα, το οποίο συνδυάζει το μυθιστόρημα με το ταξιδιωτικό χρονικό. Αναπαρίστανται τα Στενά του Βοσπόρου και το Βυζάντιο. Η αξιοποίηση του χάρτη θα ήταν χρήσιμη στη διδασκαλία της ενότητας Μεσαιωνικής και Βυζαντινής Ιστορίας που αφορά στη μεταφορά της πρωτεύουσας της αυτοκρατορίας από τη Ρώμη στο Βυζάντιο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο πλαίσιο της επίτευξης του διδακτικού στόχου της κατανόησης της σημασίας και των λόγων ίδρυσης της Κωνσταντινούπολης, είναι απαραίτητο οι μαθητές να αντιληφθούν τον χώρο ως βασική διάσταση του ιστορικού παρελθόντος. Η διερεύνηση των στοιχείων του χάρτη και άλλων σχετικών εικονικών αναπαραστάσεων βοηθούν τους μαθητές να αποκτήσουν εποπτεία του χώρου, να μελετήσουν στοιχεία όπως η γεωγραφική θέση, τα σύνορα, τα ηπειρωτικά εδάφη και οι ακτές και να εξηγήσουν τον τρόπο που αυτά επέδρασαν στην δράση του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου και στη λήψη της απόφασης να μεταφέρει τη Ρώμη στο Βυζάντιο. Το Μ.Α. μπορεί να αξιοποιηθεί σε διερευνητικού τύπου ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, με στόχο την κατανόηση της έννοιας του χώρου και της ερμηνείας συγκεκριμένων δράσεων του παρελθόντος με βάση το γεωγραφικό παράγοντα. Οι μαθητές καλούνται να επιλύσουν το πρόβλημα «Ποια στοιχεία του συγκεκριμένου χώρου βάρυναν στη λήψη απόφασης του Κωνσταντίνου να τον επιλέξει για τη μεταφορά της πρωτεύουσας της αυτοκρατορίας». Διατυπώνουν ορισμένες υποθέσεις που βασίζονται σε πρότερη γνώση. Κατόπιν μελετούν το χάρτη και άλλες εικονικές αναπαραστάσεις και καταγράφουν σε πίνακα ή σε εννοιολογικό χάρτη στοιχεία του χώρου (γεωγραφική θέση, φυσικά σύνορα, λιμάνια, ακτές, ηπειρωτικά εδάφη). Με βάση τα παραπάνω ελέγχουν τις υποθέσεις τους και ερμηνεύουν την απόφαση μεταφοράς της πρωτεύουσας στο Βυζάντιο με βάση τον γεωγραφικό παράγοντα. Η θέση τους μπορεί να παρουσιαστεί με πολυτροπικό κείμενο. Μπορούν επίσης να παρουσιάσουν ένα μονόλογο του Κωνσταντίνου, ο οποίος μελετά το χάρτη και προσπαθεί να αποφασίσει αν θα μεταφέρει την πρωτεύουσα στο Βυζάντιο (βιωματική μάθηση, δραματοποίηση).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6229
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Θεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση Institutions, political organization and administrationΘεσμοί, πολιτική οργάνωση και διοίκηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΧΡΗΣΤΙΝΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ