Η κριτικη του αδολου λογισμου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα απόσπασμα της ‘Κριτικής του καθαρού λόγου’ του Καντ ((Immanuel Kant, Kritik der reinen Vernunft, 1781). Το συγκεκριμένο απόσπασμα δημοσιεύτηκε στη σελ. 3 του 2ου τόμου, αρ. 106 (1904) της πολιτικής, κοινωνικής και φιλολογικής εφημερίδας των δημοτικιστών ‘Ο Νουμάς’. Το έργο του Καντ μεταφράστηκε στα ελληνικά το 1904 από δύο μαχητικούς δημοτικιστές ως: Καντ. Κριτική του ΄Αδολου Λογισμού Μέρος πρώτο· Μετάφρασμα Γ. Μαρκέτη και Α. Πάλλη, Αθήνα, Εστία, 1904. Αφιερώνεται σε έναν τρίτο δημοτικιστή με τη φράση «ΤΟΥ ΦΙΛΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΑΓΩΝΙΣΤΗ ΑΡΓΥΡΗ ΕΦΤΑΛΙΩΤΗ». Το φύλλο της εφημερίδας δεν δίνει διευκρινίσεις σχετικές με το απόσπασμα. Η σχέση όμως των δύο μεταφραστών με τη στήριξη της δημοτικής γλώσσας και του ‘Νουμά’ δεν αφήνει περιθώρια να σκεφτούμε παρά μόνον ότι είναι μια πρώτη δημοσίευση τμήματος του ‘μεταφράσματός’ τους, όπως το αποκαλούν. Στο απόσπασμα είναι εμφανής η σύνδεση ανάμεσα στον ορθολογισμό και τον εμπειρισμό.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Σημαντικός προβληματισμός της φιλοσοφίας είναι η αναζήτηση της γνώσης. Ο Immanuel Kant στην Κριτική του Καθαρού Λόγου (Κριτική του Άδολου Λογισμού, σύμφωνα με τους μεταφραστές) επιδίωξε να γεφυρώσει τον ορθολογισμό με τον εμπειρισμό. Ο εμπειρισμός εστιάζει τη θεώρησή του στο θεμελιώδες γεγονός της ‘εισροής’ γνώσης μέσω των αισθήσεων ενώ ο ορθολογισμός στον αναγκαίο ρόλο των ορθολογικών μηχανισμών του νου. Ο Immanuel Kant τόνισε την ανάγκη της συνθετικής προσέγγισης των δύο πηγών γνώσης, δηλαδή τη συνεργασία των αισθήσεων με τον ορθό λόγο. Ο διδάσκων θα μπορούσε να δώσει το κείμενο ή απόσπασμα του κειμένου στους μαθητές του προκειμένου να εντοπίσουν τόσο ζητήματα φιλοσοφίας όσο και ζητήματα γλώσσας. Η φιλοσοφία ως γνωστικό αντικείμενο παρουσιάζει αυξημένο βαθμό δυσκολίας λόγω του αφαιρετικού χαρακτήρα των φιλοσοφικών εννοιών και προβλημάτων. Στο συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο η δυσκολία επαυξάνεται από το ‘είδος’ της δημοτικής γλώσσας. Οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν τον ρόλο της γλώσσας στην πρόσληψη-κατανόηση τέτοιου αφαιρετικού τύπου εννοιών. Μπορούν επίσης να προβληματισθούν ως προς τη σχέση της γλώσσας με τη σκέψη.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6233
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Φιλοσοφία PhilosophyΦιλοσοφία
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Λεξιλόγιο - Σημασιολογία Vocabulary - SemanticsΛεξιλόγιο - Σημασιολογία > Ειδικά λεξιλόγια Special vocabulariesΕιδικά λεξιλόγια
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Καντ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ