Έργα και ημεραι: φιλολογικα αναθεματα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί κριτικό άρθρο του Κωστή Παλαμά, δημοσιευμένο στο περιοδικό "Νουμάς", το κατεξοχήν όργανο του μαχητικού δημοτικισμού στις αρχές του 20ού αιώνα. Αντλείται από την ψηφιακή συλλογή "Κοσμόπολις" της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Πατρών. Ο Παλαμάς ασκεί σκληρή κριτική στην τραγωδία του Δ. Βερναρδάκη "Νικηφόρος Φωκάς", ενώ, με αφορμή την αποδοκιμασία του Βερναρδάκη για το έργο "Αμαξάς Ένσελ" (ποίημα της γερμανικής λογοτεχνίας), στηλιτεύει την καταδίκη καταξιωμένων έργων από δογματικούς κριτικούς και υποστηρίζει ότι τα αθάνατα έργα της Φιλολογίας και της Τέχνης διαθέτουν όχι μόνο εθνική αλλά και ανθρώπινη ταυτότητα. Ο Βερναρδάκης (1833-1907) υπήρξε κριτικός, λόγιος και λογοτέχνης, ο οποίος προσπάθησε να καταξιωθεί στον χώρο του και να αποσπάσει τα ευνοϊκά σχόλια του πνευματικού κόσμου της Αθήνας, όμως συνάντησε τη λυσσαλέα κριτική μιας μερίδας πνευματικών ανθρώπων.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο του Παλαμά μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό ως πηγή για να διερευνήσουν οι μαθητές τον ρόλο της κριτικής των πνευματικών έργων και την ευθύνη του κριτικού, αλλά και να προβληματιστούν για τα όρια της κριτικής. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αναθέσει στους μαθητές να μελετήσουν το άρθρο, να διακρίνουν τα θέματα, το ύφος, τις αξιολογικές κρίσεις και την τεκμηρίωσή τους, να αναζητήσουν το άρθρο του Βερναρδάκη και να οργανώσουν αγώνα ρητορικής, με στόχο να παρουσιάσουν αντικειμενικά τα επιχειρήματα των δύο αντιπάλων. Επιπρόσθετα, μπορούν να συγκεντρώσουν πληροφορίες σχετικά με συγγραφείς και νεοελληνικά ή παγκόσμια πνευματικά ή καλλιτεχνικά έργα που κατακρίθηκαν ή και απαγορεύτηκαν, να επισημάνουν τις αιτίες, να εντοπίσουν τα κοινά αλλά και τα στοιχεία διαφοροποίησης και να αναφερθούν στην κατάληξη αυτής της πολεμικής. Επίσης, οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν πρόσωπα ή έργα της σύγχρονης εποχής, για να ασκήσουν αρνητική ή θετική κριτική, συντάσσοντας δικά τους κριτικά κείμενα.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6234
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Παρουσίαση - Κριτική Presentation - ReviewΠαρουσίαση - Κριτική
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Πολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα Culture - Art - LanguageΠολιτισμός - Τέχνη - Γλώσσα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Κωστής Παλαμάς
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΥΦΗΜΙΑ ΚΑΡΑΜΑΝΕ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ