Ευγενιος Βουλγαρης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Απεικόνιση (σε λιθογραφία) του Ευγένιου Βούλγαρη (Κέρκυρα 1716 - Πετρούπολη 1806), ο οποίος υπήρξε κληρικός, παιδαγωγός, μεταφραστής του Βολταίρου και διαπρεπής στοχαστής του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Πρόκειται για μια ιστορική φυσιογνωμία στην οποία αποτυπώνεται ανάγλυφα η θετική στάση της ορθόδοξης εκκλησίας απέναντι στο ιδεολογικό ρεύμα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού κατά τα πρώτα χρόνια της εμφάνισής του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο διδάσκων μπορεί να αναθέσει στους μαθητές την διερεύνηση πτυχών του πνευματικού ρεύματος του νεοελληνικού διαφωτισμού, ιδίως στις σχέσεις του με την ορθόδοξη εκκλησία. Για τον σκοπό αυτό μπορούν να αξιοποιηθούν ιστορικές πηγές οι οποίες είτε θα βρεθούν στα σχολικά εγχειρίδια (σχετικά κεφάλαια), είτε σε διαδικτυακά περιβάλλοντα που εστιάζουν στην ελληνική ιστορία (π.χ. Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού κ.λπ.), είτε από το αρχείο της ΕΡΤ (για τον Ρήγα Βελεστινλή, τον Αδαμάντιο Κοραή και τον ‘Ανώνυμο’ συγγραφέα της Ελληνικής Νομαρχίας). Οι μαθητές αρχικά πρέπει να μελετήσουν τα δεδομένα σχετικά με τους οικονομικούς μετασχηματισμούς (κατά τα τέλη του 18ου αι.) που ευνόησαν την οικονομική ανάπτυξη των Ελλήνων, η οποία με την σειρά της είχε ως αποτέλεσμα και την ανάπτυξη των σχέσεών τους με την δυτική Ευρώπη και την πνευματική τους εξέλιξη. Μπορούν λοιπόν (α) να εντοπίσουν σε χάρτες τις ευρωπαϊκές πόλεις στις οποίες υπάρχουν ακμαίες παροικίες Ελλήνων, (β) να δημιουργήσουν εννοιολογικούς χάρτες όπου θα αποτυπώνονται οι παραδοσιακές και οι νέες κοινωνικές ομάδες του ελληνισμού που είχαν ηγετικές θέσεις στην οθωμανική αυτοκρατορία και θα αναφέρονται στον ρόλο τους, (γ) να δημιουργήσουν χρονογραμμές με τα σπουδαιότερα πολιτικά και πνευματικά γεγονότα ή ακόμη και ένα λεύκωμα με εικόνες των εκπροσώπων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και σύντομο υπομνηματισμό τους. Τέλος, μπορούν να μελετήσουν πηγές σχετικές με τον ρόλο της ορθόδοξης εκκλησίας σε όλο το διάστημα που διήρκεσε σε ο νεοελληνικός διαφωτισμός (π.χ. Φ. Ηλιού, “Νεοελληνικός Διαφωτισμός, η νεωτερική πρόκληση”, Ιστορία του νέου ελληνισμού, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003, τομ. 2ος, σ. 15.) και να συντάξουν ένα κείμενο στο οποίο θα αναφέρουν τα βασικότερα σημεία που χαρακτηρίζουν τον ρόλο αυτό.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6241
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ