Γυζης Νικολαος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για φωτογραφία, που περιέχεται στο Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και συγκεκριμένα στον Πανδέκτη, όπου περιλαμβάνονται σημαντικές ψηφιακές συλλογές ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών. Στη φωτογραφία απεικονίζεται ο Νικόλαος Γύζης (Σκλαβοχώρι Τήνου, 1842 – Μόναχo, 1901), ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα της λεγόμενης «Σχολής του Μονάχου». Σπουδαστής στην Ακαδημία του Μονάχου, υιοθέτησε όλες τις αρχές των Γερμανών δασκάλων του, φιλοτεχνώντας σπάνιας επιδεξιότητας έργα μέσα στα όρια του ιστορικού ρεαλισμού και της ηθογραφίας και δίκαια έλαβε τον χαρακτηρισμό «γερμανικότερος των Γερμανών» και επαινέθηκε από τους τεχνοκριτικούς και τον Τύπο της εποχής. Δύο από τα πιο γνωστά έργα του, «Τα αρραβωνιάσματα» (1875]) και «Το κρυφό σχολειό» (1885), βασίζονται σε προφορικούς θρύλους της εποχής της Τουρκοκρατίας, των οποίων η ιστορική αλήθεια αμφισβητείται σήμερα, χωρίς όμως αυτό να μειώνει την καλλιτεχνική τους αξία. Τα λεγόμενα «θρησκευτικά» του έργα, όπως το «Ιδού ο Νυμφίος έρχεται» (1895–1900), δηλώνουν ξεκάθαρα τις υπαρξιακές αγωνίες του ώριμου πλέον καλλιτέχνη. Κυρίαρχο θέμα των ώριμων έργων του είναι ο αγώνας ενάντια στο Κακό και η τελική νίκη του Καλού. Σε αυτά τα έργα του κυριαρχεί η μορφή της γυναίκας, που εμφανίζεται άλλοτε ως Τέχνη, άλλοτε ως Μουσική, άλλοτε ως Άνοιξη, άλλοτε ως Δόξα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί ως αφόρμηση στο μάθημα της Ιστορίας και της Αισθητικής Αγωγής, για να συμπληρώσει τα βιογραφικά στοιχεία του σημαντικού αυτού Έλληνα ζωγράφου. Προτείνεται να ζητηθεί από τους/τις μαθητές/τριες να αναζητήσουν στο διαδίκτυο τα κυριότερα έργα του και να εντοπίσουν αναπαραστάσεις που βασίζονται σε θρύλους (π.χ. Το κρυφό σχολειό), καθώς και ηθογραφικά θέματα (π.χ. Τα αρραβωνιάσματα) της εποχής της Τουρκοκρατίας. Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες μπορούν να μελετήσουν κριτικές των παραπάνω έργων και να δημιουργήσουν ένα βίντεο-αφιέρωμα στο ζωγράφο, με απαγγελία αποσπασμάτων από αυτές τις κριτικές, λεπτομερείς περιγραφές των έργων και θεατρικά μονόπρακτα με πρωταγωνιστές τους ίδιους, βασισμένα στα θέματα που απεικονίζουν. Τέλος, το βίντεο αυτό θα μπορούσαν να το προβάλουν στη γιορτή της 25ης Μαρτίου στο σχολείο τους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6243
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
1875 μ.Χ.
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή Society and everyday lifeΚοινωνία και καθημερινή ζωή
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΒΑΣΙΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ