Η Ελλαδα εξεγειρεται
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο βιβλίο του Γάλλου ιστορικού και δημοσιογράφου Ρενέ Πυώ (René Puaux, 1878-1936) “Grèce, Terre aimée des Dieux” (Ελλάδα, Γη αγαπημένη των θεών), που εκδόθηκε στο Παρίσι το 1932, περιγράφεται το έβδομο ταξίδι του στην Ελλάδα το 1930, στη συμπλήρωση της εκατονταετίας από τη δημιουργία του ανεξάρτητου ελληνικού κράτους. Εκεί περιλαμβάνεται και η συγκεκριμένη αλληγορική παράσταση. Σύμφωνα με τη, γραμμένη στα γαλλικά, λεζάντα της αποτυπώνει την Ελλάδα η οποία εμπνέεται από το πνεύμα της ελευθερίας και εξεγείρεται σπάζοντας τα δεσμά της, ενώ οι δυνάστες της κατακεραυνώνονται. Η Ελλάδα προσωποποιείται και απεικονίζεται ως νεαρή γυναίκα με αρχαιόπρεπη ενδυμασία που, με σπασμένες τις αλυσίδες της, απευθύνεται προς την, επίσης προσωποποιημένη, ελευθερία. Η τελευταία κρατά λάβαρο με επιγραφή στα γαλλικά με το οποίο προτρέπει τους Έλληνες να αφυπνιστούν. Οι καταπιεστές της Ελλάδας, Τούρκοι, κείτονται νεκροί στο έδαφος, κεραυνοβολημένοι, μαζί με τα άλογά τους. Ο ουρανός φαίνεται ανταριασμένος, ενώ η όλη σκηνή εκτυλίσσεται σε αρχαιοπρεπές περιβάλλον όπου δεσπόζει ένα άγαλμα της Αθηνάς πάνω σε βάθρο με την κουκουβάγια. Μπροστά του υπάρχουν σκόρπια αρχιτεκτονικά μέλη, μια λύρα, τεκτονικά εργαλεία και πάπυροι με τα ονόματα Ελλήνων ποιητών. Στην ασπίδα του αγάλματος, καταγράφονται φημισμένοι αρχαίοι Έλληνες ήρωες (Λεωνίδας, Μιλτιάδης, Θεμιστοκλής, Αλκιβιάδης, Περικλής και Κίμων). Στο βάθος δεξιά διακρίνεται, επίσης, ένας δωρικός ναός. Στις τέσσερις γωνίες της παράστασης υπάρχουν, τέλος, εγγεγραμμένες σε τριγωνικά πλαίσια, οι λέξεις Θρησκεία, Πατρίδα, Δόξα, Ευημερία στη γαλλική γλώσσα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η αλληγορική παράσταση της εικόνας αισθητοποιεί ποικίλες ιδέες, νοήματα και συμβολισμούς τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν σε επιμέρους γνωστικά αντικείμενα, αλλά και με διαθεματική λογική. Πρόκειται, στην ουσία, για ένα πολυτροπικό κείμενο, αφού αποτελείται τόσο από εικόνες, όσο και από λεκτικά μέρη, ενώ μπορεί να θεωρηθεί πως υπονοούνται, από τους κεραυνούς και τη σάλπιγγα, ακόμα και ήχοι. Προτείνεται οι μαθητές/τριες, χωρισμένοι σε ομάδες, να αντιμετωπίσουν το μαθησιακό αντικείμενο ως κειμενικό είδος. Να αποδομήσουν τα μέρη του και να επιχειρήσουν να αποκωδικοποιήσουν τα μηνύματα που μεταφέρει τόσο στο λεκτικό μέρος, όσο και με τους εικονοποιημένους συμβολισμούς. Η παραπάνω αποδόμηση μπορεί, εξάλλου, να καλλιεργήσει δεξιότητες που σχετίζονται με ποικίλους γραμματισμούς, από τον οπτικό μέχρι τον γλωσσικό και τον ιστορικό. Αποκαλύπτει, έτσι, στους/στις μαθητές/τριες τον τρόπο κριτικής προσέγγισης και ανάγνωσης των εικόνων, οι οποίες αποτελούν, άλλωστε, συστατικό στοιχείο και της σύγχρονης επικοινωνίας. Προσφέρεται, επίσης, η δυνατότητα μετατροπής του συγκεκριμένου κειμενικού είδους σε άλλα αφού οι ιδέες και τα νοήματα που μεταφέρει μπορεί να εκφραστούν και μέσα από άλλου είδους κείμενα, γραπτά, προφορικά ή ψηφιακά.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6271
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολιτικά και Ιδεολογικά Ζητήματα
Ιστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Πολιτισμός και Γραμματολογία
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα > Ιστορία
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη > Άλλο
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > εξάσκηση και πρακτική
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ