Η γεφυρα του Γαλατα στην Κωνσταντινουπολη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ο C. Biseo εικονογράφησε το βιβλίο του Ιταλού, συγγραφέα και δημοσιογράφου, Εdmondo De Amicis (1846-1908), όπου περιγράφει το ταξίδι του στην Κωνσταντινούπολη. Από εκεί προέρχεται και η συγκεκριμένη αποτύπωση της γέφυρας του Γαλατά στον Κεράτιο κόλπο. Πρόκειται, προφανώς, για απεικόνιση της τρίτης γέφυρας που ολοκληρώθηκε το 1875, επί σουλτάνου Αβδούλ Αζίζ (1861 – 1876), καθώς το οκταήμερο ταξίδι του De Amicis στην Πόλη έγινε εκείνη τη χρονιά. Αυτή η γέφυρα, η οποία βρισκόταν σε χρήση μέχρι το 1912, όταν και αντικαταστάθηκε από πιο σύγχρονη, ήταν ξύλινη, με μήκος 480 μέτρα και πλάτος 14 μέτρα και εδραζόταν επάνω σε 24 πλωτήρες. Στην εικόνα, που είναι δοσμένη από την οπτική γωνία του Γαλατά, άνδρες, γυναίκες και παιδιά με τις ενδυμασίες τους, μαζί με τις άμαξες, τα πρόβατα και τα σκυλιά που τους συνοδεύουν, κινούνται ή παρακολουθούν την κίνηση επάνω στη γέφυρα, όπου παρατηρείται συνωστισμός. Στην απέναντι ακτή δεσπόζει το Γενί τζαμί, ενώ καμινάδες ατμόπλοιων και ιστία πλοίων συμπληρώνουν αυτήν την τόσο σιωπηλή, στην πραγματικότητα, αλλά και, ταυτόχρονα, τόσο πολύβουη, στην αίσθηση, εικόνα, η οποία απηχεί, τελικά, τον παλμό της Κωνσταντινούπολης του 19ου αιώνα.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί τόσο κυριολεκτικά - για την ανάδειξη της γέφυρας του Γαλατά ως σημαντικού, γεωγραφικού και ιστορικού τοπόσημου της Κωνσταντινούπολης - όσο και μεταφορικά για την επισήμανση της συμβολικής σημασίας της γέφυρας ως μέσου ένωσης όχι μόνο δυο περιοχών, αλλά και δυο διαφορετικών κόσμων. Ο Γαλατάς ήταν, άλλωστε, κατά τον 19ο αιώνα η συνοικία των Ευρωπαίων και των πλουσίων κατοίκων της Πόλης σε σχέση με τις περιοχές που βρίσκονταν στην απέναντι ακτή. Προτείνεται οι μαθητές/τριες να εργαστούν σε ομάδες και να διερευνήσουν τόσο την ιστορική όσο και τη συμβολική διάσταση της γέφυρας του Γαλατά, εντρυφώντας στα χαρακτηριστικά της πολυπολιτισμικής κοινωνίας της Κωνσταντινούπολης του 19ου αιώνα. Αφετηρία μπορεί να είναι η ίδια η εικόνα και η αποδόμηση όλων όσων απεικονίζονται σε αυτήν. Οι άνθρωποι, τα ζώα, τα χερσαία και θαλάσσια μέσα μεταφοράς και το Γενί τζαμί συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας εναργούς εικόνας για την Πολίτικη καθημερινότητα. Θα ήταν χρήσιμο να αξιοποιηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση φωτογραφίες ή βίντεο που θα εντοπίσουν οι ίδιοι οι μαθητές/τριες στο διαδίκτυο, βιβλία όπως αυτό του Ολλανδού Μακ Χέϊρτ, "Στη Γέφυρα του Γαλατά. Η Κωνσταντινούπολη του χθες και του σήμερα" ή του Αλέξανδρου Μασσαβέτα, "Κωνσταντινούπολη. Η πόλη των απόντων" και, τέλος, οι διαδικτυακές εφαρμογές Google Maps και Google Earth όπου μπορεί να εντοπιστεί η γέφυρα και να γίνει κατόπτευση και περιήγηση στους σχετικούς με την εικόνα χώρους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑΣ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6273
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα > Τεχνολογία - Επικοινωνία - Επιστήμη
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση / Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη > Πολιτισμική Ποικιλότητα- Πολιτιστική Κληρονομιά
Νεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα > Ελλάδα / Ευρώπη / Άλλοι τόποι
Ιστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Κοινωνία και καθημερινή ζωή
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
εποικοδομητισμός > μάθηση μέσα από το σχεδιασμό
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
συγγραφέας μεταδεδομένων: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
 
 
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ