Σταφιδικο ζητημα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το ΜΑ αντικείμενο αναφέρεται στη σταφιδική κρίση που έπληξε την Ελλάδα επί κυβερνήσεως Δημητρίου Ράλλη (1905). Το κείμενο είναι ανυπόγραφο, φέρει τίτλο «Φαινόμενα και πράματα» και έχει δημοσιευθεί στο περιοδικό «Ο Νουμάς», Vol 3, No 154 (1905), σελ. 6-7.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με αφορμή το Μαθησιακό Αντικείμενο οι μαθητές επιδιώκεται: 1) Να κάνουν μια σύντομη ιστορική αναδρομή στην καλλιέργεια της σταφίδας που αποτέλεσε το κυριότερο εξαγωγικό προϊόν του ελληνικού βασιλείου από τα πρώτα χρόνια της ίδρυσης του νεοελληνικού κράτους, λόγω της εξωτερικής ζήτησής του στην ευρωπαϊκή αγορά και κυρίως την αγγλική. 2) Να αναζητήσουν τα αίτια της σταφιδικής κρίσης, η οποία ξέσπασε το 1893, καθώς και τα προβλήματα που δημιούργησε στην οικονομία και στον αγροτικό πληθυσμό. Παράλληλα, να καταγράψουν τις προσπάθειες των κυβερνήσεων Γ. Θεοτόκη και Χ. Τρικούπη για την αντιμετώπιση του σταφιδικού ζητήματος. Πληροφορίες μπορούν να αντλήσουν και από τη σελίδα του «Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού» (ΙΜΕ). 3) Να δημιουργήσουν ένα κολλάζ (αφίσα), όπου θα επικολλήσουν εικόνες από όλο το φάσμα των απασχολήσεων για την καλλιέργεια της σταφίδας με τον σχετικό υπομνηματισμό. 4) Να αναζητήσουν κείμενα (ποιητικά και πεζά) στα οποία γίνεται αναφορά για τη σταφίδα. Ενδεικτικά αναφέρουμε τους στίχους του Κλεάνθη Τριανταφύλλου για την οικονομική αξία της σταφίδας, του Γ. Σουρή για τη σταφιδική κρίση. Χαρακτηριστικά βιβλία: Α. Καρκαβίτσας «Το σύννεφο» (1922). Α. Κακούρη «Πριμαρόλια» (1998). Ν. Καμβύσης «Η φυσαρμόνικα» (Μεσσηνιακά χρονικά, τόμος Α, 1999). Κ. Κουτσούρας «Καημοί στα παλιά σταφιδοχώραφα» (Μεσσηνιακά χρονικά, τόμος Α, 1999). Αι. Δημόπουλος «Η παντιέρα των μαγεμένων» (2002). Δ. Κουκουλάς «Τα φορτηγά και άλλες ιστορίες» (2005). Ακόμη, να ανατρέξουν σε χαρακτηριστικές φράσεις με τη λέξη «σταφίδα» και να τις ερμηνεύσουν (π.χ. «έγινε σταφίδα», «σταφίδιασε») 5) Να πληροφορηθούν για τη διατροφική αξία της σταφίδας, τις σχετικές συνταγές μαγειρικής, καθώς και τη χρήση της στην κοσμετική (περιποίηση σώματος και προσώπου).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6275
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: [Ανωνύμως]
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΕΤΑΞΟΥΛΑ ΜΑΝΙΚΑΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ