Η μεγαλη κυρα - Λασκαρινα Μπουμπουλινα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Ιστορικό θεατρικό έργο του συγγραφέα Τάκη Λάππα με τίτλο: "Η μεγάλη κυρά" (1962). Το θεατρικό έργο (τεσσάρων σκηνών) αναφέρεται σε ένα περιστατικό της ζωής της ηρωίδας της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας. Βρισκόμαστε στις Σπέτσες το 1825. Ο γιός της Μπουμπουλίνας Γιώργος Γιάννουζας σκέφτεται να παντρευτεί την Βγενή Κούτση, την αγαπημένη του. Στέλνει την μητέρα του να ζητήσει το χέρι της από τον πατέρα της νύφης Χριστόδουλο Κούτση. Αυτός με διάφορες προφάσεις αρνείται, αλλά οι πραγματικοί λόγοι σχετίζονται με το γεγονός πως πλέον η Μπουμπουλίνα δεν έχει την περιουσία που είχε πριν τον αγώνα. Στην εξέλιξη της υπόθεσης η Μπουμπουλίνα τσακώνεται άγρια με τους Κούτσηδες και μαζί με το γιό της παίρνει την Βγενή στο αρχοντικό της ελπίζοντας πως οι Κούτσηδες θα συμφωνήσουν τελικά σεβόμενοι το όνομα και την κοινωνική της θέση. Τα πράγματα εξελίσσονται διαφορετικά. Ένας από τους Κούτσηδες πηγαίνει στο αρχοντικό της Μπουμπουλίνας και την πυροβολεί θανάσιμα, την ώρα που αυτή βγήκε να προϋπαντήσει τους "συμπέθερους".

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το θεατρικό έργο του Τάκη Λάππα έχει μεν πρωταγωνίστρια ένα ιστορικό πρόσωπο, την Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα, αλλά το περιεχόμενό του είναι περισσότερο ηθογραφικό. Στην κλειστή (αρβανίτικη) κοινωνία των Σπετσών κυραρχεί ένας κώδικας τιμής που περιγράφεται με γλαφυρό τρόπο. Θέματα που θίγονται είναι η διαστρωμάτωση των κοινωνικών τάξεων, το προξενιό, η προίκα, η αρπαγή ("κλεψιμο") της νύφης, η χηρεία και η αντεκδίκηση ("βεντέτα"). Επομένως το κείμενο προσφέρεται για διερεύνηση και σχολιασμό των παραπάνω θεμάτων. Τα όποια ιστορικά στοιχεία σχετίζονται με τον αγώνα των Ελλήνων εναντίον των Τούρκων έρχονται σε δεύτερο πλάνο και αποτελούν το φόντο της ιστορίας. Εντούτοις θα μπορούσε να ζητηθεί από τους μαθητές/τριες να εντοπίσουν τα στοιχεία αυτά. Στο μάθημα της Θεατρικής Αγωγής προτείνεται η αξιοποίηση του κειμένου για την οργάνωση και διεξαγωγή μιας θεατρικής παράστασης από τους μαθητές/τριες.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6317
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Λάππας, Τάκης
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΑΛΟΝΙΚΙΔΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΕΠ, ΙΤΥΕ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ